Google+ Quiltinspiratie: Kussenhoesje met zelfgetekende veren deel 5

donderdag 21 januari 2016

Kussenhoesje met zelfgetekende veren deel 5

Kussenhoesje met zelfgetekende veren


Vorige week heb ik laten zien hoe je makkelijk stap voor stap zelf de veren voor een quiltpatroon tekent. Vandaag wil ik je nog even kort uitleggen hoe je met je quiltsandwich een kussenhoesje maakt.

We beginnen met het bijsnijden van de quiltsandwich op de juiste maat. Het uiteindelijke kussenhoesje moet 20 x 20 inch (55 x 55 cm) worden, dus snijd je de randen af naar 20,5 inch (51 cm) inclusief naadtoeslag.

Neem nu de stroken witte stof van 20 x 14 inch (52 x 35 cm) die we hier in deel 1 al voor gereserveerd hadden.
Begin met het omnaaien van één lange kant van beide stroken. Strijk de lange kant eerst een centimeter (1/2 inch) naar binnen) en daarna sla je hem nogmaals een centimeter (1/2 inch) om en strijk je opnieuw.  Naai vast.

Als je dit bij beide stroken hebt gedaan, kun je de onafgewerkte kanten nog afwerken met een zigzagsteek om rafelen te voorkomen. Eventueel kun je dit ook nog rondom je quiltsandwich doen, omdat we geen afwerkbies gebruiken.

Als alle kanten goed zijn afgewerkt, leg je de quiltsandwich met de goede kant naar boven. Daarbovenop leg je dan de stroken met de afgewerkte kant naar onderen. Je legt ze zo op de sandwich dat de afgewerkte kanten elkaar in het midden overlappen.
Zet de zijkanten vast met spelden en naai met 1/4 inch (0,5 mm) naad vast. (Denk eraan om de draad af te hechten door even voor- en achteruit te naaien aan het begin en einde. Bij patchwork is dit niet nodig, maar bij gewoon naaiwerk wel.)

Keer alles weer naar de goede kant en je kussenhoesje is klaar!


Kussenhoesje met zelfgetekende veren

1 opmerking: