Google+ Quiltinspiratie: Kussenhoesje met zelfgetekende veren deel 4

donderdag 14 januari 2016

Kussenhoesje met zelfgetekende veren deel 4

Kussenhoesje met zelfgetekende veren


Zelf veren tekenen! Als je het mij een paar jaar geleden had gevraagd, had ik gedacht dat het iets heel moeilijks was. Toch is het helemaal niet zo moeilijk. Zelfs als je zo slecht kunt tekenen als ik.
Vorige week heb ik laten zien hoe je de top van het kussenhoesje in elkaar kon zetten en hebben we er een quiltsandwich van gemaakt.


Quiltsandwich kussenhoesje

Ik heb verteld dat ik de stroken iets breder heb gemaakt zodat je wat meer ruimte hebt voor het quilten. Je kunt de top na het quilten bijsnijden op de juiste maat. Denk er bij het tekenen van de veren aan dat je nog moet bijsnijden! Het makkelijkst is om een lijn rondom te tekenen waar de uiteindelijke naad later zal komen. Die lijn moet dus 4 cm (1,5 inch) van de rand komen.

En dan nu de clou van het veren tekenen!
Ik heb het gedaan in paint. In werkelijkheid worden jouw lijntjes hopelijk wat minder bibberig...


Handleiding veren tekenen om te quilten


Gebruik een uitwasbare stift!

Zoals je in de eerste afbeelding hierboven kunt zien, begin je met twee cirkels te tekenen. Hiervoor kun je een mal zoals een kopje en schaaltje gebruiken. Die cirkels zijn straks de binnenste ring en de middelste ring.

Zelf vind ik het het makkelijkste om de veren ergens tegenaan te kunnen tekenen. Daarom begin ik altijd met een boogje wat ik nog niet af maak (afbeelding 2). Daartegenaan ga ik dan de rest van de veren tekenen (afbeelding 3 t/m 5). Als ik dan rond ben en terug bij het eerste boogje, weet ik beter hoe ik de uiteindelijke vorm van die eerste veer wil hebben (afbeelding 6). De gekleurde driehoekjes vormden bij mij de natuurlijke grens voor de veren.

Je kunt natuurlijk ook kiezen om de eerste veer wel in één keer te tekenen, zoals ik in de binnenste ring heb gedaan (afbeelding 7). De rest van de veren is makkelijk in te tekenen, omdat je twee duidelijke lijnen hebt, waartussen ze moeten komen.

Aan de buitenkant kun je zelf beslissen hoe je de bogen in de veren wilt laten verlopen. Ik heb ervoor gekozen om dit ongeveer symetrisch te houden. Daarom heb ik eerst overal het midden opgezocht (afbeelding 10) om daarna de boven langzamerhand overal hetzelfde te tekenen. Nadat je de boog hebt bepaald (afbeelding 13), kun je langs de linker- en rechterkant de veren tekenen (afbeelding 14 t/m 16). Het hoeft allemaal niet perfect te zijn allemaal. Een beetje afwijking zorgt ervoor dat het geheel natuurlijker oogt.  

Hierna heb je het quiltpatroon voor de witte gedeeltes klaar. Zoals je kunt zien heb ik ervoor gekozen om in de gekleurde driehoekjes boogjes te quilten. Eventueel kun je deze voortekenen, maar dat is niet perse nodig. 


Kussenhoesje met zelfgetekende veren


Nadat het hele patroon op de quiltsandwich is getekend, kun je gaan quilten. Het geeft niet als je af en toe wat afwijkt van de lijnen. Die lijnen verdwijnen na het wassen toch weer!

Heel veel succes!

Deel 1 Kussenhoesje met zelfgetekende veren
Deel 2 Kussenhoesje met zelfgetekende veren
Deel 3 Kussenhoesje met zelfgetekende veren


1 opmerking:

  1. Erg leuk geworden de kussenhoes. Ik vind het toch erg knap zelf veren tekenen.

    BeantwoordenVerwijderen