Google+ Quiltinspiratie: Kussenhoesje met zelfgetekende veren

donderdag 17 december 2015

Kussenhoesje met zelfgetekende veren

Om het machinale quilten te oefenen is het soms handig om een kleiner projectje te maken. De komende weken laat ik je daarom zien hoe je een kussenhoesje maakt en hoe je hier veren op kunt quilten. Deze keer krijg je geen kant en klaar quiltpatroon, maar laat ik zien hoe je zelf veren kunt tekenen.

Getekende veren op kussenhoesje
Elke week laat ik een stap zien, zodat je stukje bij beetje alle informatie krijgt. Alle info blijft op mijn blog beschikbaar, dus je kunt alles later nazoeken. Laat je niet afschrikken door de veren, want het is helemaal niet moeilijk! Hopelijk zul je na de uitleg over het tekenen van veren wat makkelijker zelf je eigen (veren)patronen durven tekenen.

Het patroon is voor een kussen van 20 x 20 inch (50 x 50 cm). Als je nou geen kussenhoes nodig hebt, kun je hem ook gewoon afwerken met een bies, zodat je een quiltje van 20 x 20 inch (50 x 50 cm) krijgt.

Vandaag vertel ik je wat je nodig hebt om dit patchwork kussen te maken en geef ik je alvast de maten voor het snijden van de stof.

Alle maten worden zowel in inches als in centimeters weergegeven. De maten in centimeters zijn afgerond, dus stap niet halverwege het project over van centimeters naar inches of andersom!

Zelf gebruikte ik witte stof en een vrolijke mini charmpack van Moda van de stoflijn Daydream ontworpen door Kate Spain.

Mini charmpack moda

Benodigde stof voor kussenhoes Feather delight:

Mini charmpack of 24 gekleurde vierkantjes van 2,5 inch (6,3 cm)
Als je kiest voor twee kleuren in plaats van meerdere heb je 1 fat quarter nodig van de gekleurde stof

1 meter achtergrondstof (bijvoorbeeld wit)

Stukje tussenvulling van 21 x 21 inch (55 x 55 cm)

Vierkantjes van 2,5 x 2,5 inch

Snijden voor kussenhoes Feather deligth:

24 witte vierkantjes 2,5 x 2,5 inch (6,3 x 6,3 cm)

24 gekleurde vierkantjes 2,5 x 2,5 inch (6,3 x 6,3 cm) of gebruik een mini charmpack

1 wit vierkant 5 x 5 inch (12,6 x 12,6 cm)

12 witte vierkantjes van 2 x 2 inch (5 x 5 cm)

5 witte stroken van 5 x 2 inch (12,6 x 5 cm)

2 witte stroken van 14 x 4 inch (35 cm x 10 cm)

2 witte stroken van 22 x 4 inch (55 cm x 10 cm)

Om kussen af te werken:

achterkantstof voor quiltsandwich voorpand 21 x 21 inch (55 x 55 cm)

2 stroken voor achterpand kussenhoes 20 x 14 inch (52 x 35 cm)

Snel vierkantjes snijden voor patchwork

Tips voor het snel snijden van vierkantjes van 2,5 x 2,5 inch (6,3 x 6,3 cm) :

Vouw de stof dubbel en snijd stroken van 2,5 inch (6,3 cm) breed.
Leg zoveel stroken op elkaar als je durft, zodat je ineens meerdere vierkantjes van 2,5 inch kunt afsnijden. Let er wel op dat de stroken precies op elkaar liggen, anders kloppen de maten van je vierkantjes niet!

In het bericht over het snijden van stof met een rolmes vind je meer tips over snel en precies stof snijden.

Deel 2 Kussenhoesje met zelfgetekende veren
Deel 3 Kussenhoesje met zelfgetekende veren
Deel 4 Kussenhoesje met zelfgetekende veren

P.S. Denk je eraan om je in te schrijven voor de kerst giveaway? Je kunt drie fat quarters winnen!