Google+ Quiltinspiratie: Inklingo

donderdag 10 december 2015

Inklingo

Vorige week liet ik zien dat ik de babyquilt met Inklingo maak. Mijn lonestar quilt heb ik daar ook mee gemaakt.





Misschien heb je er weleens van gehoord? Linda Franz heeft bedacht hoe handig het zou zijn als je de patronen op stof kunt printen, in plaats van dat je alles handmatig moet aftekenen. Vooral als je met de hand naait is dit belangrijk.



Het is heel simpel. Je strijkt een stuk stof op freezer paper, zodat de printer de stof als papier behandelt. Dan kun je er rechtstreeks op printen. Linda heeft formats ontworpen waardoor de patronen zo economisch en praktisch mogelijk op de stof worden geprint. Je kunt ze makkelijk met een rolmes uitsnijden, waardoor dat heel snel gaat.
De meeste gekleurde inkt kan gewoon worden uitgewassen achteraf, zelfs als de stof is gestreken. Bij mijn Lonestar quilt is alles er helemaal uitgegaan. Toch zou ik het altijd even testen van te voren.

Inklingo is vooral handig bij patronen waarbij je steeds één of meer dezelfde vormen gebruikt zoals hexagonnen, diamantjes e.d.  Ik heb de Lonestar quilt gemaakt met de 'Free shape collection'. Dit is een bestand waarmee je kunt testen of je Inklingo handig vindt of niet. Er zitten diamantjes, vierkantjes en driehoekjes in. Ik heb alleen de diamantjes gebruikt.


Print on fabric or on paper


Voor mij was de Lonestar quilt de tweede quilt die ik maakte. Ik naaide hem deels met de hand en deels met de machine. Hoewel ik het best handig vond, geloof ik niet dat ik Inklingo destijds volledig wist te waarderen. Ik wist nog niet hoeveel werk het was om patroontjes voor te bereiden voor English paper piecing. Nadat ik intussen aardig wat klokhuisjes aan elkaar heb gezet, kan ik me voorstellen dat ik de volgende keer voor Inklingo zou kiezen.

Ik denk dat iedere quilter wel een keer in zijn leven een hexagonnenquilt zoals de grandmothers flower garden wil maken. Hij staat in ieder geval wel op mijn lijstje. De traditionele manier is met English paper piecing, maar ik dat ik met de hulp van Inlingo toch een hoop tijd zou kunnen besparen. Zowel de voorbereiding als het naaien zelf gaat sneller met Inklingo. Blijft natuurlijk wel de vraag of tijdswinst het belangrijkste is bij quilten. Als je het leuk vindt om stof om malletjes te vouwen en ze met EPP aan elkaar te naaien, is dat natuurlijk het allerbelangrijkste!

Misschien staat een dresden plate quilt nog wel hoger op mijn lijst dan hexagonnetjes. Dat lijkt me toch ook wel heel handig met Inklingo!




Ik word altijd zo hebberig als ik rondkijk op de site. Het is bijna net als met quiltstoffen. Ik wil ze allemaal!

Als je op onderstaand plaatje klikt, kom je op de (in het Nederlands vertaalde) beginners pagina van Inklingo. Dit is een gesponsorde link waarmee je mijn blog kunt ondersteunen. Mocht het zo zijn dat je ook enthousiast bent en iets wilt bestellen bij Inklingo, dan krijg ik daarvan een percentage. Als je dat liever niet wilt, kun je ook gewoon googlen op Inklingo en vanaf daar de site van Linda Franz bekijken.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb al eens eerder over de Inklingo gelezen met wisselende reacties. Bij Fussy en samengestelde vormen zoals bij Katja Malek werkt het weer niet. Zelf vind ik het gefriemel met malletjes wel lekker ontspannend. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Dini, gelukkig kunnen we allemaal de methode gebruiken die we zelf het fijnste vinden! Als je lekker wilt friemelen is Inklingo inderdaad minder leuk. Ik vind het vooral een fijne methode omdat het me voorbereidingstijd scheelt. Met mijn beperkte tijd houd ik daardoor meer tijd over voor het quilten zelf.

    BeantwoordenVerwijderen