Google+ Quiltinspiratie: Kussenhoesje met zelfgetekende veren deel 2

donderdag 24 december 2015

Kussenhoesje met zelfgetekende veren deel 2

Vandaag deel 2 van het patchwork kussen met zelfgetekende veren. Vorige week liet ik zien wat je allemaal nodig hebt om het kussen te kunnen maken. Nu gaan we aan de slag met de driehoekjes.

Allereerst trekken we een diagonale lijn op de verkeerde kant van de stof van de witte driehoekjes van 2,5 x 2,5 inch (6,3 x 6,3 cm). Doe dit met een fijne uitwasbare pen/stift. Als je schuurpapier onder de stof legt, zul je merken dat de stof niet wordt uitgerekt, waardoor je makkelijker op de stof kunt tekenen.

Tekenen op stof op schuurpapier

Vierkantjes met diagonale lijn

Leg een gekleurd vierkantje en een wit vierkantje met de goede kanten op elkaar en naai 1/4 inch (6 mm) langs de lijn.

Naaien langs diagonale lijn

Als je aan het einde van het eerste vierkantje bent, kun je het volgende setje er meteen achteraan naaien, zodat je een lange ketting van vierkantjes krijgt. (Een tijd terug schreef ik een blogpost over het snel naaien van patchwork)

Als je het laatste vierkantje hebt genaaid, laat je de ketting met vierkantjes heel en keer je hem. Begin bij het laatste vierkantje opnieuw, alleen stik je nu langs de andere kant van de lijn op 1/4 inch (6 mm) afstand. Naai weer alle vierkantjes achter elkaar aan.

Naaien langs diagonale lijn

Knip de vierkantjes hierna los van elkaar.

Genaaide driehoekjes voor snijden

Snijd ze door midden op de diagonale getekende lijn. 

Gesneden driehoekjes

Vouw de vierkantjes open en strijk de naad (open). Let op dat je dit voorzichtig doet, zodat de patches niet uit model worden getrokken. Vouw de naad aan de achterkant eerst met je vingers open en strijk daarna zonder stoom. Eigenlijk hoef je alleen het strijkijzer even op de naad te zetten. Ga niet wild heen en weer bewegen, want ook daardoor kunnen je vierkantjes uit model raken.

Driehoekjes

Nu moeten de vierkantjes nog op de juiste maat worden bijgesneden. Voor dit project moeten de vierkantjes 2 x 2 inch (5 x 5 cm) worden.

Zoek de 90 graden lijn op je quiltliniaal en leg die evenwijdig aan de naad. Leg de liniaal zo dat je eerst van de zijkant en onderkant een paar milimeter af kunt snijden. Draai het vierkantje nu zodat je opnieuw de 90 graden lijn op de naad kunt leggen en de andere kanten kunt bijsnijden. Je bent dan direct alle 'oortjes' kwijt.
Daarna heb je perfecte driehoekjes van 2 x 2 inch (5 x 5 cm)!

Volgende week laat ik je zien hoe je de top van het patchwork kussen in elkaar kunt zetten.

Deel 1 Kussenhoesje met zelfgetekende veren
Deel 3 Kussenhoesje met zelfgetekende veren
Deel 4 Kussenhoesje met zelfgetekende veren