Google+ Quiltinspiratie: Babyquilt met broderie perse of applicatie?

dinsdag 27 oktober 2015

Babyquilt met broderie perse of applicatie?

Vandaag laat ik je weer eens één van mijn twijfel/keuze momenten zien bij het maken van een eigen ontwerp. De sterblokken voor de babyquilt vorderen gestaag. Er moeten 25 sterren gemaakt worden en er zijn er nu 10 af. 


Babyquilt


Daarom besloot ik vast na te denken over de invulling van driehoeken aan de zijkanten. In het ontwerp heb ik er een applicatieblok ingeplakt, maar eigenlijk was ik van plan om die in de echte quilt te vervangen door broderie perse blokken. Het leek me zo leuk om die techniek eens met moderne stof uit te proberen. 

Afgelopen weekend heb ik dan ook bloemetjes zitten knippen uit de roze stof. Met behulp van vliesofix en de naaimachine ga ik ze later vastzetten. Ik streek dus alvast een stuk vlieseline achter de stof voor het uitknippen. Ik haalde de papierlaag eraf en knipte daarna de bloemetjes rondom uit. 
(In de blogpost over applicaties met vliesofix vind je meer informatie over werken met vliesofix.)


Broderie persé van moderne stof


De bloemetjes komen uit de roze stof, zoals je in het blok hieronder kunt zien.


Sterblok babyquilt


De bloemen zijn 2,5 á 3 cm (1 inch) in doorsnee. In eerste instantie probeerde ik ze precies uit te knippen, maar toen bedacht ik me dat ik ze met die piepkleine blaadjes wel heel lastig netjes met de naaimachine kan vastnaaien. Uiteindelijk heb ik dan ook besloten om de meeste bloemen als rondje te knippen. 

Hieronder kun je zien dat ik ze op de plek heb gehangen waar een zijkantblok moet komen. Het meetlint dient om de rand van het uiteindelijke blok aan te geven. 


Broderie persé met moderne stof


Ik vind het er erg leuk uitzien, maar ik ben toch bang dat het geheel hiermee te druk wordt. De kleuren zijn al best druk. Een quilt voor een kind mag best een beetje kleurig en druk zijn vind ik, maar dit wordt misschien een beetje te heftig. 

Daarom heb ik de patronen van het applicatieblok dat ik in eerste instantie had gekozen maar eens uitgeprint. 

Applicatie patroon


Binnenkort ga ik er daar dan ook maar eens één van maken om te zien of dat beter is. Voorlopig blijf ik nog twijfelen. 

Wordt vervolgd!






2 opmerkingen:

  1. Meestal groeit er wel een idee, soms heel anders dan je eerst dacht. Lekker dat uitzoeken. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het leuk en niets te druk hoor!
    Groet van Mar

    BeantwoordenVerwijderen