Google+ Quiltinspiratie: Workshop en show & tell Ellie's quiltplace

maandag 7 september 2015

Workshop en show & tell Ellie's quiltplace

Zaterdag zat ik in Oldenzaal voor een workshop bij Lohuis-Tijhuis. Ellen van Ellie's Quiltplace gaf een workshop over haar quilt 'Switch'.

Hij is zo groot dat hij niet eens helemaal over het quiltrek pastte. Er zitten tweehonderd verschillende lapjes in. Wat is hij mooi hè?

Switch quilt
Switch


Ellen liet ons zien hoe ze de blokjes maakte,


Ellen aan het uitleggen


 en al snel mochten we zelf aan de slag.


Druk aan het werk


Met behulp van een liniaal of met malletjes, werden de stukjes op de stof afgetekend.


Stukjes op stof tekenen


Om daarna te worden losgeknipt en aan elkeer genaaid te worden. Het geheim van de kok ga ik hier natuurlijk niet verklappen. Ellen verkoopt het patroon op haar site en via verschillende winkels in Nederland (o.a. Lohuis-Tijhuis) al begreep ik dat de patronen van Switch zaterdag al waren uitverkocht!

Nadat Ellen ons had uitgelegd hoe de blokjes genaaid moesten worden, gingen we aan de slag met de patchwork rand. We tekenden eerst een raster op de stof, waarna we de bloemen op de juiste plek konden intekenen.


Raster op stof tekenen


Het was leuk om te zien hoe geconcentreerd iedereen steeds aan het werk was.


Applicatie op stof tekenen


's Middags was er nog een show & tell waarbij Ellen leuke verhalen vertelde over de quilts die ze gemaakt heeft. Een grote mand met quilts stond klaar!


Er staat een mand vol quilts klaar


Deze quilt hieronder is gemaakt met een charmpack. Ellen vertelde dat het eerst de bedoeling was dat er een blauwe rand omheen zou komen, maar uiteindelijk is het deze mooie paars/bruine rand geworden. Zoals alle quilts van Ellen heeft hij een prachtige warme uitstraling!


Shades Of Summer
Shades Of Summer


De quilt hieronder was één van mijn favorieten. Helaas heb ik niet van alle quilts foto's gemaakt (te druk met luisteren naar de leuke verhalen van Ellen), maar ze heeft meer ontwerpen in deze vrolijke lenteachtige tinten.


Île aux Fleurs
Île aux Fleurs 


Maar de quilt hieronder was ook prachtig. Als je goed kijkt zie je dat de sterpunten een lichte ronde vorm hebben. De kleurencombinatie is weer helemaal mijn smaak!


Bella Notte
Bella Notte 

De quilt hieronder is door haar moeder gemaakt, omdat Ellen niet altijd tijd heeft om alle ontwerpen zelf te naaien. Haar moeder gebruikt iets donkerdere stoffen. Maar nog altijd is die mooie warme sfeer behouden.

Quilt Dresden Start van Ellie's Quiltplace
Dresden Star 


De foto's hierboven doen geen recht aan de mooie kleuren van de quilts. Hopelijk ben je zelf een keer in de gelegenheid om Ellen's quilts in het echt te zien.

Ik vond het heel leuk om te zien dat zo'n jonge meid, zo enthousiast aan het quilten is. Ze is dertig jaar, maar quilt al twintig jaar! Ik ben zelf 38 jaar en ben op plekken waar ik andere quilters ontmoet, tentoonstellingen, workshops etc, vaak de jongste. Ze vertelde dat ze, zeker toen ze nog jonger was, niet altijd serieus werd genomen door andere quilters. Gelukkig begint dat nu te veranderen.

Ellen, ik vond het superleuk om je te ontmoeten! Bedankt voor alle inspiratie en de tips die je hebt gegeven! Heel mooi om te zien hoe creatief je bent en hoe je je eigen weg hebt gevonden in de quiltwereld, ondanks het feit dat het soms lastig was.

Voor de duidelijkheid nog even de link naar Ellen's websites:

Elliesquiltplace.com (patronen en pakketten)
Elliesquiltplace.blogspot.nl

5 opmerkingen:

  1. De workshop was geweldig. Het was voor ons al een kadootje dat we nog konden meedoen aan de workshop. Mede door ons waren de patronen uitverkocht, haha. Helaas hadden we geen tijd voor de show en tell. We hebben wel achtergrondstof gekocht. Het is verleidelijk om al aan de Switch te beginnen. Eerst even wat afmaken.
    Leuk je ontmoet te hebben, wie weet een volgende keer. Woensdag ga ik naar de Quilttentoonstelling en M vrijdag.
    Groet, Dini

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat moet een leuke dag zijn geweest. Ga je hier nou ook aan beginnen?
    Groet, Mar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke quilt is de Switch.Boffers dat jullie het patroon al hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben van alle cursisten waar ik op les ben ook de jongste... De "switch" is superleuk! Hmmm weer een quilt voor op Pinterest, een Wil-ik-maken... Je had volgens mij een hele leuke en geslaagde dag, zelf aan de slag gaan met dit leuke patroon én ook nog al dat moois bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marlies, leuk dat je erbij was! Gelukkig was je deze keer niet de jongste ;o)
    Ik heb een van je foto's geleend voor mijn nieuwsbrief, hopelijk vind je dat niet erg. Ik heb er zelf natuurlijk geen waar ik op stond, ik was het ook vergeten te vragen. Ik neem altijd wel mijn camera mee, maar ook tijdens de workshop heb ik maar 3 foto's gemaakt en daarna was ik weer te druk en ben ik het vergeten.
    Ik ben benieuwd naar jouw Switch! Ik zie vast wel eens een blogje voorbij komen :o)

    BeantwoordenVerwijderen