Google+ Quiltinspiratie: Blokkenboek

dinsdag 22 september 2015

Blokkenboek

Mijn blokkenboek is af! Een blokkenboek is heel handig als je met de hand naait. Als je de losse stukjes stof hebt afgetekend en uitgeknipt is het handig om ze ergens op te kunnen leggen in de goede volgorde. In het boek zitten 'bladzijden' van tussenvulling waarop de stukjes stof vanzelf blijven plakken.




Ik ben er best tevreden over. Het blok op de voorkant is het resultaat van een workshop van de Tentmakers uit Ca├»ro. Ook al vond ik het blook best mooi, ik wist niet zo goed wat ik ermee moest. Mrs Sutherland (oftewel Mar) kwam toen met het geweldig goede idee om er een blokkenboek van te maken!

Ik heb dit projectje meteen aangegrepen om eens iets met de hand door te quilten. Dat viel me eerlijk gezegd best een beetje tegen. Het ging zo langzaam vergeleken bij machinaal quilten!


De achterkant:



Aan de binnenkant heb ik een insteekvak gemaakt zodat ik mijn garen, naalden en schaartje erin kan stoppen. ( Ik zie nu op de foto dat ik er misschien nog even een strijkijzer overheen had moeten halen trouwens... Het lijkt net of er allemaal dikkel plooien ingenaaid zijn. Dat is in het echt niet zo gelukkig.)





Aan de achterkant heb ik een vak gemaakt waarin ik een stuk karton kan steken ter versteviging. Van te voren wist ik niet zeker of dit nodig zou zijn, maar ik ben wel blij dat ik het gedaan heb. Met de stevigheid van het karton is het boek net wat makkelijker hanteerbaar.






Het volgende blok van de 1865 Passion sampler quilt ligt al klaar om genaaid te worden!




Het enige waar ik niet tevreden over ben is dat de stukjes stof aan de achterkant van de vorige bladzijde blijven kleven. Het was beter geweest als ik er voering tussen had genaaid.
Ik ga er nog even over nadenken hoe ik dat achteraf het beste kan oplossen. Waarschijnlijk zal ik er alsnog voering tussen moeten gaan prutsen...

Zodra ik dat probleempje heb opgelost, zal ik een tutorial maken voor als jij ook een blokkenboek wilt maken. Het is echt zo'n leuk tussendoor projectje dat niet al teveel tijd kost en waarbij je wat nieuwe dingen kunt uitproberen, zoals in mijn geval het quilten met de hand.



Van dit bericht heb ik een link geplaatst op:
http://estheraliu.blogspot.nl/
http://www.freshlypieced.com/
http://sewfreshquilts.blogspot.nl/

5 opmerkingen:

  1. Oh, wat is je blokkenboek mooi geworden! Ik heb ook nog een tip:wat beter werkt dan voeringsstof is vellen van organza, maar je kunt ook gewoon een stukje keukenrol nemen wat je over de geknipte lapjes legt. Dat laatste doe ik zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gaaf blokkenboek! En superhandig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geluk om een blok zo'n bestemming te geven. Zo'n blokkenboek heb ik niet, maar lijkt mij wel handig. Vriendin M gebruikt altijd gele vaatdoekjes. Weet niet of dat ook zo plakt. Lijkt me eigenlijk we. Zal eens vragen. Nogmaals leuk idee. Gr. Dini

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fascinating! I've never seen block book. Love your cover and I can see why you would like to add some liners - or maybe even some paper for now.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. How pretty! Just wanted to stop in to let you know I really enjoyed your WIP share.

    BeantwoordenVerwijderen