Google+ Quiltinspiratie: Zelf lichtbak maken voor applicatie

vrijdag 28 augustus 2015

Zelf lichtbak maken voor applicatie

Zoals  je misschien wel weet ben ik begonnen met een Baltimore Album quilt. Gezien de enthousiaste reacties op het bericht over hoe ik de blaadjes heb voorbereid voor applicatie, laat ik jullie maar weer zien hoe ik verder ga. 

Om te weten waar alle stukjes op de stof geappliceerd moeten worden zijn er verschillende methodes. Je kunt een applicatiesheet gebruiken of het patroon overnemen op de stof. 
Ik heb er bij dit blok voor gekozen om een lichtbak te gebruiken. Ik was in eerste instantie van plan om het patroon over te tekenen met behulp van de lichtbak, maar dat vond ik eigenlijk toch te veel werk... (ja, ik ben soms ook liever sneller klaar als het kan!)


Lichtbak voor applicatie


Ik zal  je eerst eens laten zien hoe ik de lichtbak heb gemaakt. Je kunt natuurlijk ook een lichtbak kopen. Ik geloof dat ze nogal prijzig zijn, maar dan heb je wel een grotere maat dan wat ik in elkaar heb geflanst. 

Allereerst heb ik de verlengtafel van mijn naaitafel (die is gemaakt van plexiglas) losgehaald en op een andere tafel gezet.
Lampje zonder kap eronder en de lichtbak is klaar. Easypeasy!


Lichtbak voor applicatie maken


Het patroonblad erop leggen,


Lichtbak voor applicatie maken


blok erop, lampje aan,


Lichtbak voor applicatie maken


en plakken maar!


Lichtbak voor applicatie maken


Ik hoop dat ik in het weekend tijd heb om de blaadjes vast te zetten. Dan kan ik daarna de gekleurde besjes gaan toevoegen. 






1 opmerking: