Google+ Quiltinspiratie: Kralentasjes

zaterdag 15 augustus 2015

Kralentasjes

Mijn oma maakte vroeger kralentasjes. Wat vond ik die roze en lichtblauwe tasjes schattig! Ze had er altijd één of twee in de huiskamer hangen en wat bewonderde ik ze. Ze voelden ook zo fijn aan als je ze vastpakte. De glazen kraaltjes gaven best veel gewicht aan die kleine buideltjes.

Weet je wat ik bedoel met kralentasjes? Nou bijvoorbeeld zoiets:


Kralentasje


Of zoiets:


Kralentasje


Toen ik iets ouder was en inmiddels zelf kon breien, stond ik weer eens te zwijmelen bij zo'n kralentasje toen ik bij mijn oma was. "Die kun je zelf ook maken hoor", zei ze heel nuchter. Verbaasd keek ik haar aan. Zoiets verfijnds? Zou ik dat kunnen maken? Zo'n goede breister vond ik mezelf helemaal niet. 
Maar oma gaf me een patroontje mee en thuis ging ik ermee aan de slag. 

Wat was dit leuk om te doen! Al snel maakte ik het ene na het andere kralentasje. Op internet vond ik nog meer patronen.


Kralentasje


En toen vond ik de site van Kralenwerk.
Daar zag ik dat je tasjes met een patroon kon maken zoals hieronder. 


Kralentasje met patroon


Kralentasje met patroon


Door de kralen van te voren in de goede volgorde op garen te rijgen, kun je ze daarna één voor één op de goede plek breien. Het rijgen komt natuurlijk heel precies en het duurde maanden om één zo'n tasje te maken op deze manier.

Op de site van Kralenwerk worden hele kleine kraaltjes verkocht. De maat is 15/0. Hieronder kun je de verhouding zien tussen deze kleine kraaltjes en de 'gewone' 2mm kraaltjes die je in elke hobbywinkel kunt kopen.


Kralen voor kralentasje


Voor het breien zelf worden naalden van 1 mm gebruikt.


Breinaalden voor kralentasje


Ik was dus heel lekker bezig met mijn kralentasjes. Totdat ik niet zo goed meer wist wat ik met mijn groeiende verzameling kralentasjes moet doen. De meeste van mijn leeftijdsgenoten vinden/vonden handwerken nogal oubollig en zagen de waarde van zo'n handgemaakt kralentasje niet in. Dus had ik op een gegeven moment allemaal kralentasjes waar ik niet zoveel mee kon.

En als er iets demotiverend werkt is het dat wel!
Dus nu ligt er nog steeds een half gehaakt kralentasje in een doosje dat ik misschien nog wel eens een keer af zou willen maken.


Gehaakt kralentasje


Toch kan ik iedereen die graag haakt en breidt helemaal aanraden om het eens te proberen. Het vergt wat geduld, maar het is zo leuk om het tasje te zien ontstaan!

Hieronder nog even een paar tasjes met de centimeter ernaast om de maat aan te geven.


Grootte van kralentasjes


Mocht je het leuk vinden om een kralentasje met patroon te gaan breien dan kan ik onderstaand boek van harte aanbevelen! Er staat uitleg over het breien met kralen in met leuke patronen. Ook de geschiedenis van kralentasjes wordt toegelicht. Het is verkrijgbaar in de webwinkel van Kralenwerk.


Boek kralen in kleur








4 opmerkingen:

  1. O, dit vind ik altijd zo knap. En wat is het mini. Erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, dit vind ik altijd zo knap. En wat is het mini. Erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent ook echt van alle markten thuis! Enig die tasjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zijn ze leuk!! Breien kan ik niet maar als ik het kon ging ik dit echt eens proberen...

    BeantwoordenVerwijderen