Google+ Quiltinspiratie: Blaadjes voorbereiden voor applicatie

vrijdag 21 augustus 2015

Blaadjes voorbereiden voor applicatie

Vandaag laat ik je zien hoe ik mijn blaadjes voor het eerste Baltimore Album blok heb voorbereid. Ik denk niet dat het de snelste manier is, maar de blaadjes en puntjes worden wel heel mooi strak.

Als voorbereiding heb ik met behulp van een malletje van paternoplaat de blaadjes op stof getekend en met een naadtoeslag van een scant quarter inch (oftewel 4 à 5 mm) uitgeknipt.


Blaadjes voorbereiden voor applicatie


Ik heb een klein bakje met stijfsel klaar staan, om de naadtoeslag mooi strak te kunnen omstrijken.


Stijfsel


 Verder heb ik een malletje van karton gemaakt. Er bestaat ook paternoplaat dat hittebestendig is, maar dat is dat van mij niet en karton werkt ook prima.

Ik begin met de rechternaadtoeslag. Die smeer ik in met een beetje stijfsel, zodat hij vochtig is.


Blaadjes voorbereiden voor applicatie


Daarna vouw ik de naadtoeslag om de bovenste punt en met het strijkijzer pers ik dit stukje strak om de kartonnen mal.


Blaadjes voorbereiden voor applicatie


Hetzelfde doe ik bij de onderste punt.


Blaadjes voorbereiden voor applicatie


Dan is het zaak om de rest van de stof zonder plooitjes aan de voorkant om het karton te strijken. Ik zorg altijd eerst dat het midden stijf tegen het karton aan zit.


Blaadjes voorbereiden voor applicatie


Daarna gebruik ik de zijkant van het strijkijzer om de rest netjes plat te strijken.


Blaadjes voorbereiden voor applicatie

Vervolgens draai ik het blaadje en herhaal ik het hele proces. Ik maak de naadtoeslag weer vochtig met het stijfsel,

Blaadjes voorbereiden voor applicatie


ik strijk eerst de puntjes vast en daarna de rest. 


Blaadjes voorbereiden voor applicatie


Uiteindelijk ziet mijn blaadje er dan zo uit.


Blaadjes voorbereiden voor applicatie


Nu steken er nog puntjes uit aan de uiteindes. Ik weet dat er quilters zijn die deze puntjes pas bij het appliceren zelf wegwerken, maar dat vind ik niet handig. 

Daarom vouw ik de puntjes terug naar de achterkant, zodat ze niet uitsteken. Ik maak ze vochtig met een beetje stijfsel en pers ze op hun plek met het strijkijzer.


Blaadjes voorbereiden voor applicatie


En als het goed is ziet zo'n blaadje er dan mooi strak uit. Geen plooitjes in de randen en geen uitstekende stukjes stof.

Mocht er nou toch ergens een plooitje zijn ontstaan, dan ziet dat er aan de voorkant vaak uit als een klein puntje/hoekje. Je kunt heel makkelijk de naadtoeslag opnieuw vochtig maken met het stijfsel en de stof opnieuw in model brengen met het strijkijzer.


Blaadjes voorbereiden voor applicatie


Nu moet ik alleen het kartonnetje nog verwijderen voor het appliceren.

Ik maak de stof eerst voorzichtig los,


Blaadjes voorbereiden voor applicatie


en haal voorzichtig het kartonnetje eruit.


Blaadjes voorbereiden voor applicatie


Daarna nog een keer persen met strijkijzer en ik heb een mooi plat blaadje. 


Blaadjes voorbereiden voor applicatie


En zo ziet hij er aan de voorkant uit.


Blaadjes voorbereiden voor applicatie


Aan het begin van dit bericht zei ik al dat dit waarschijnlijk niet de snelste manier is om blaadjes voor te bereiden. Voor dit blok had ik 32 blaadjes nodig en daar ben ik best een tijdje mee bezig geweest! Dat vind ik niet erg. Ik heb mezelf voorgenomen om deze quilt heel relaxed te maken en er alle tijd voor te nemen. Voor mijn part doe ik tien jaar over deze quilt, maar dan heb ik er wel veel plezier aan gehad!

Een snellere methode is om de naadtoeslag over freezerpaper te plakken met een plakstift, zodat je niet alles hoeft te strijken. Het nadeel daarvan is dat je het freezerpaper achteraf moet verwijderen.

Tegenwoordig is er ook oplosbaar applicatievlies verkrijgbaar. Dat wil ik nog wel een keer gaan uitproberen. Hieronder een link naar het blog van Esther Aliu. Zij gebruikt oplosbare vlies in het bericht hieronder laat ze zien hoe zij haar applicaties voorbereidt:

http://estheraliu.blogspot.nl/2011/03/floriani-applique-technique.html




Van dit bericht heb ik een link geplaatst op de volgende sites:
http://www.confessionsofafabricaddict.blogspot.nl/
http://ninamariesayre.blogspot.nl/#







8 opmerkingen:

  1. Kom van de Whoop Whoop party. Het mag misschien niet de snelste manier zijn, maar het blaadje is zo perfect voor appliqué. Altijd leuk om te zien hoe een ander werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Het stijfsel koop je of in een spuitbus, dan kun je gewoon een beetje in een bakje of in de dop spuiten. Of je maakt het zelf van poeder (mijn manier). Op de verpakking staan de verhoudingen wel. Als ik maar een klein beetje nodig heb, los ik gewoon een beetje poeder op in water. Je merkt wel of het stevig genoeg is en anders doe je er nog wat extra poeder bij.
      Ik gebruik zelf Crack free stijfsel dat ik gewoon bij de AH koop.

      Verwijderen
  3. Bedankt voor deze superduidelijke tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I never tire of learning new ways to turn prepare appliqué, especially how to cope with points. Thank you for the illustrated tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Well I can't read this - but I use this same method and it works really well for applique. Sometimes we don't need words at all to speak the language of quilts!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze manier ga ik ook eens proberen, wie weet lukt het dan toch om mooie puntjes te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen