Google+ Quiltinspiratie: Baltimore album quilt perikelen

dinsdag 11 augustus 2015

Baltimore album quilt perikelen

De laatste weekenden ben ik regelmatig bezig met mijn Baltimore album quilt. Afgelopen zaterdag heb ik een ronde steel voorbereid en op een witte achtergrond geappliceerd.

Ik ben vergeten foto's te maken van het voorbereiden van de steel, maar in één van de volgende blokken komt dat nog wel een keer aan de orde. Dan zal ik foto´s maken zodat je kunt zien hoe ik het doe. Van het voorbereiden van de blaadjes heb ik wel foto's gemaakt. Daar zal ik binnenkort een bericht over maken.

Voor het appliceren van de steel had ik helaas geen dun garen in de goede kleur groen. Ik had een groen dat aardig in de buurt kwam, maar dit was te dik (vermoedelijk ongeveer 40 wt). Toen ik hiermee een testje deed, zag je de steken duidelijk op de applicatie liggen. Niet mooi!

Omdat ik geen ander gekleurd garen had dat in de buurt kwam, besloot ik om het met gebroken wit Madeira garen te proberen (50 wt). Ik heb dat garen ook gebruikt bij het English paper piecing van mijn klokhuisjes en dan zag je de steken nauwelijks aan de voorkant. Een goede poging waard dacht ik.

In eerste instantie vond ik het een hele verbetering ten opzichte van het groene garen. Je zag de steekjes weliswaar, maar ik vond dat het wel kon. Bovendien had ik geen ander garen in huis wat ik kon gebruiken en ik had geen zin om hiervoor in de auto te stappen en naar een quiltwinkel te rijden. Dus zette ik de hele ring vast met dit garen.

Stom! Want natuurlijk kreeg ik achteraf spijt. Kijk zelf maar eens. Dit was hoe het eruit zag.


Applicatie met gebroken wit Madeira garen



Op de volgende foto zie je het nog duidelijker.



Applicatie met gebroken wit Madeira garen


Het was weliswaar minder erg dan met het groene garen, maar toch vond ik het niet mooi. Het leuke aan deze quilt vind ik om alle tijd te nemen. Het is allemaal lekker relaxed. Heel rustig heb ik de voorbereidingen van de applicaties gedaan. Uren tijd (en plezier) zitten erin. Dan zou het toch wel jammer zijn als ik achteraf niet tevreden ben over het resultaat!

Dus besloot ik dat ik toch op zoek moest naar ander garen. Maar wat nu? Ik had eerlijk gezegd niet zoveel zin om veel geld uit te geven aan allemaal verschillende kleuren applicatiegaren. Soms is quilten best een dure hobby en ik zoek altijd graag naar een meer betaalbare oplossing.

Op internet vond ik mensen die heel dun garen gebruiken in een neutrale kleur. Diezelfde kleur gebruiken ze voor al hun applicaties. Dat leek me wel wat!
Uiteindelijk vond ik Invisafill. Een dun garen (100 wt) dat volgens de webwinkel heel geschikt zou zijn voor applicaties (met hand en machine). Door de matte finish zou het als het ware in de achtergrond verdwijnen. Ik bestelde een klosje in beige.

Hieronder kun je de verschillende garens op de stof zien. Links is gebroken wit Madeira, midden is beige Invisafill en rechts is het groene garen dat ik in eerste instantie had gebruikt.


Verschillende garens


Zie je hoe het beige garen nauwelijks zichtbaar is op de stof?

Hieronder kun je het verschil zien tussen de steekjes met Madeira en Invisafil.

Vergelijk garens voor hand applicatie



Op de foto zie je het Invisafil garen bijna niet terug. In het echt kun je de steekjes wel zien als je goed kijkt, maar ik denk dat ze helemaal wegvallen in het geheel als het hele blok straks af is.
Er komen nog allerlei andere kleuren in dit blok. Roze, oranje, geel en andere kleuren groen. Ik ben benieuwd of het garen bij alle kleuren werkt.

Ik ben ook benieuwd naar wat voor garen jij gebruikt voor je applicaties. Gebruik je verschillende kleuren of heb je ook een neutrale kleur die je overal voor kunt gebruiken?

4 opmerkingen:

  1. Ik gebruik Aurifil , de oranje klosjes. Als je veel appliceert en af en toe een ander kleurtje koopt heb je zo een hele verzameling. En het is herlijk garen, niet zo glad dat het steeds uit je naald schiet. Succes met je Baltimore. Ik vind ze altijd erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, wat een verschil! Appliceren heb ik nog niet in de vingers, staat op mijn "ooit wil ik dit kunnen" lijstje...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp je zoektocht, maar eigenlijk is het niet nodig hoor! Als je de steekjes niet in de zogenaamde vouw zet, maar daar net iets onder (de zoomkant in) dan worden de steekjes helemaal onzichtbaar! Probeer het maar eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helaas, heb ik nog nooit geappliceerd. Maar wat een verschil qua garen.

    BeantwoordenVerwijderen