Google+ Quiltinspiratie: Quilten in de ring!

dinsdag 7 juli 2015

Quilten in de ring!

Oké, ik moet het toegeven... Ik vind met de hand naaien veel leuker dan met de naaimachine. Wanneer mensen me voorheen vroegen of ik een quilt met de hand had genaaid, verklaarde ik ze haast voor gek. Met de machine vond ik het al zoveel werk, dus met de hand naaien leek me gekkenwerk. Ik moet het allemaal naast mijn gewone werk doen, en het is ook leuk om een keer iets af te krijgen toch?

Afgelopen jaar las ik op het blog van Geta Grama over hoe ze een quilt met de hand naaide van hexagonnetjes. Dat zag er zo aanstekelijk uit! En omdat ik op dat moment ziek was en dus veel tijd had, besloot ik het ook eens te proberen. Bij mij werden het klokhuisjes.


Klokhuis quilt


Ik begon er in januari van dit jaar mee en de top van 150 x 150 cm is bijna af! Dat is sneller dan ik ooit een quilt met de machine heb gemaakt geloof ik. Behalve misschien een babyquilt... Quilts met de naaimachine maakte ik voornamelijk in het weekend, terwijl ik nu haast elke dag wel een paar klokhuisjes in mijn handen heb.

Het is zo leuk om met de hand te naaien! Maar nu heb ik een probleem. Want er liggen nog allemaal projecten om met de naaimachine te naaien waar ik helemaal geen zin meer in heb. Op de één of andere manier vind ik het naaien op de machine lang niet zo ontspannend. Eén van de quilttops die bijna af was, is een cadeautje voor iemand. En die moet over een paar maanden klaar en gequilt zijn!
Vooral dat quilten met de machine zie ik tegenop. Als ik ervoor ga zitten gaat het best snel, maar ik vind het ook vermoeiend. Na een uurtje achter de naaimachine heb ik het meestal wel weer gehad.

Daarom besloot ik om eens uit te zoeken hoe quilten met de hand ook al weer gaat. Ik heb er ooit eens een klein proefje van gemaakt, maar dat vond ik nogal lastig. Op internet zocht ik filmpjes en uitleg en wat wel duidelijk was is dat ik een quiltring nodig had.

Dus... op naar Itykleinvakheukske om een quiltring te halen. Het is daar altijd gezellig en na een tijdje gekletst en rondgeneusd te hebben en me heel erg in te houden, kwam ik met een quiltring naar buiten!

Omdat ik natuurlijk ergens op moest oefenen besloot ik de omslag van mijn blokkenboek als proefkonijn te gebruiken. Ook die moet immers gequilt worden! En ook dat zag ik opeens helemaal niet meer zitten op de naaimachine.

Dus de top geregen


Blokkenboek


en in de quiltring gespannen.



Quilten in de ring


En toen werd het even heel erg lastig! Ik wist natuurlijk wel dat het heel veel oefening zou vergen om een goede handquilter te worden. En ik wist ook wel dat ik niet meteen hele mooie kleine steekjes zou kunnen maken. Maar dat het zo lastig zou zijn om die naald in bedwang te houden met behulp van een vingerhoed! Lang geleden dat ik zo aan het stuntelen was met naald en draad.

Maar de aanhouder wint! Ik probeerde verschillende methodes uit die ik op internet had gevonden en het bleek dat Aunt Becky voor mij de uitkomst bood. Ik hoefde daardoor niet in mijn vinger onder de quilt te prikken en door de Aunt Becky te gebruiken, hoefde ik mijn hand niet zoveel op en neer te bewegen. Als ik de Aunt Becky niet gebruikte, brak mijn naald steeds...
Natuurlijk zijn mijn steekjes nog steeds veel te groot en nog niet zo regelmatig, maar het ging wel steeds een beetje makkelijker.

Een heleboel kromme en gebroken naaldjes verder, heb ik het eerste deel (rondom de applicatie) gequilt. Hieronder een foto van de achterkant. Het is een eerste poging tot handquilten, dus ik vind dat ik me niet hoef te schamen voor de foutjes. Ik moet tenslotte ergens beginnen!


Handquilten


In het begin was mijn hand helemaal verkrampt en vond ik het heel vermoeiend, maar na een tijdje had ik de smaak te pakken en vond ik het doorpitten net zo leuk als gewoon naaien met de hand. De top voelt ook heel lekker zacht aan, veel zachter dan wanneer ik hem met de naaimachine had gequilt. Ik weet zeker dat ik dit meer ga doen!


Dit bericht link ik bij de volgende sites:
Freshlypieced.com
Estheraliu.blogspot.nl

3 opmerkingen:

  1. hoi Marlies, bij deze ga ik mijn belofte aan mezelf om meer op blogs te reageren inlossen,
    ik heb nog niet zo heel veel quilts ge maakt, de eerste is met de hand gepatch en gequilt, ziet er eigenlijk niet uit, hij hangt trouwens wel gewoon aan de muur, de tweede heb ik helemaal op de machine gedaan, maar daar vond ik eigenlijk niks aan, ik ben coupeuse en werk dus de hele dag achter de naaimachine, nu zit ik veel liever 's avond met hand te patchen en quilten,
    het handquilten is nog niet altijd netjes, maar ik ben er torts op, ik zie zelf de verbetering
    de aunt becky heb ik ook, al zijn we nog geen vriendinnen, dat komt misschien nog wel
    groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je reageert op mijn blog! Het is inderdaad erg leuk om reacties te krijgen, dus ik heb mezelf hetzelfde voorgenomen bij blogs van anderen.
      Ik kan me heel goed voorstellen dat je als coupeuse 's avonds geen zin meer hebt in de naaimachine. Misschien dat je zelf nog eens een blog begint om te laten zien wat je gemaakt hebt? Ik ben benieuwd!

      Verwijderen
  2. Hoi Marlies. Ik ben het met je eens dat werken met de hand veel fijner is. Het brengt ook veel meer ontspanning!
    Goed dat je het handquilten aan het oefenen bent. Het ziet er al goed uit hoor! Kleine steekjes maken gaat makkelijker als je meer steekjes op je naald maakt. In het begin zullen dat er vaak 3 zijn, maar gaandeweg moet je er ook rustig 5 op kunnen nemen. Wat het quilten makkelijker maakt is het losser spannen in de ring. Voor je blok zal dat lastig zijn, tenzij je er tijdelijke hulpstof tegenaan zet. Je moet de stof kunnen bewegen als je er mee rammelt als het ware. Dan gaat het quilten echt gemakkelijker!
    Er is een mail voor je in de maak, dus die zul je morgen wel krijgen. Groet, Mar

    BeantwoordenVerwijderen