Google+ Quiltinspiratie: Nieuw project - Baltimore album quilt

dinsdag 28 juli 2015

Nieuw project - Baltimore album quilt


Ja, ik had zin om te gaan appliceren! Misschien heb je zondag gezien dat ik voor het eerst een blokje met appllicatie met de hand heb gemaakt. Dat smaakte naar meer!

Een paar jaar geleden vond ik dit boek in de uitverkoop bij de bibliotheek.


Boek Baltimore applicaties


Het is een boek van Heleen Aten-Bolt uit 1994. Bij het quiltersgilde kwamen destijds veel vragen binnen over cursussen voor een Baltimore album quilt. Daarom besloot zij dit boek te schrijven.

Er staan twaalf patronen voor blokken in en veel voorbeelden van gemaakte Baltimore album quilts. Uiteraard zijn de kleurencombinaties soms ietwat gedateerd, maar dat bracht mij juist op het idee om zo'n quilt in moderne, felle kleuren te maken.

Ik begin met de krans met besjes die midden onderaan op de foto op de voorkant van het boek staat. Mijn besjes worden denk ik oranje, roze en geel. Al moet ik nog even kijken hoe dat uitpakt straks.

De eerste besjes zijn voorbereid. Ze zijn ongeveer 12 mm (0,5 inch) en er moeten er 48 in dit blok komen.


Voorbereiding bes applicaties


Ik heb een malletje van karton gemaakt, maak rijgsteekjes rondom in de stof en trek de draad dan aan. Daarna het strijkijzer erop, malletje er weer uit, nog een keer strijken en het besje is klaar!

Omdat de besjes zo klein zijn, is het best een heel gepriegel. Maar met een lekker muziekje op de achtergrond is het ook wel heel relaxed. Dit is zo'n klusje waarbij je wel heel rustig aan moet doen, stressen heeft helemaal geen zin!

2 opmerkingen: