Google+ Quiltinspiratie: Blokkenboek

vrijdag 3 juli 2015

Blokkenboek


In mijn blogpost over de Eqyptian Tentmakers liet ik je het blok zien wat ik naar aanleiding van de workshop had gemaakt. Het was half af en ik had niet zoveel zin om hem helemaal af te maken, omdat ik geen idee had wat ik ermee zou doen. Mar gaf mij in een reactie de tip om er een blokkenboek van te maken. Wat een goed idee!

Mar heeft trouwens ook een hele mooie blog: Schatten van de Suydersee. Ze werkt onder andere aan een prachtige Dear Jane en schrijft hier hele inspirerende stukjes over. Haar blog is zeker de moeite waard om eens te bekijken!




Het lijkt me hartstikke handig om alle stukjes stof per blok in het blokkenboek te bewaren tot ik tijd heb om ze aan elkaar te naaien! En dus ben ik begonnen de applicaties verder af te werken met een satijnsteek (ik was ongeveer halverwege blijven steken) en de donkerblauwe stukjes met een rechte stiksteek vast te zetten.




De draadjes moet ik nog wegwerken zoals je ziet...

Op internet heb ik gezocht naar voorbeelden van blokkenboeken. Ik kon geen tutorial of uitleg vinden, maar aan de hand van de foto's die ik vond heb ik een aardig idee hoe ik het wil gaan doen. De bladzijden worden van batting (tussenvulling) gemaakt, zodat de stukjes stof er vanzelf aan blijven plakken.

Natuurlijk heb ik stof nodig voor de achterkant en binnenkant van het blokkenboek. En leuke lintjes en kantjes om de boek mee te versieren!




Het geel/goud in de bandjes hierboven komt precies terug in het blok voor de voorkant.




Ik kon in mijn lappenkast geen ecru stof vinden in precies dezelfde kleur als het proefblok van de workshop, dus ik ga voor de rest donkerblauw gebruiken.

Verder wil ik een paar zakjes in de binnenkant van het boek maken voor naalden en een schaartje. Ook ga ik iets fabriceren om klosjes garen mee te kunnen nemen. Ik weet nog niet of de zakjes een kleurtje krijgen of dat ze donkerblauw worden. Misschien zijn de bandjes en lintjes al versiering genoeg.

De grote vraag die ik had bij het bekijken van de foto's op internet was of ik het kaft zou gaan verstevigen of niet. Ik zag dat sommige mensen het blokkenboek oprolden om hem makkelijk mee te kunnen nemen. Anderen stopten karton in de voor- en achterkant.

Het lijkt mij wel handig dat hij stevig is, zodat ik hem makkelijk op schoot kan houden zonder dat alles eruit valt. Maar omdat ik niet zeker weet of dat ook echt handig is, heb ik een tussenoplossing bedacht. Ik ga aan de binnenkant van de achterkant een hoes maken waar ik een stuk karton in kan schuiven. Dan kan ik de achterkant verstevigen als ik wil en als het toch niet handig blijkt, haal ik het er zo weer uit!

Het karton is van een deksel van een schoenendoos.




Misschien zijn er wel mensen die dit blog lezen die zelf ook al eens een blokkenboek hebben gemaakt. Heb je nog tips voor mij? En wat ik me nog afvroeg: Gebruik je voeringstof tussen de bladzijden van batting?




Dit bericht link ik bij:
quiltingreadersgarden.blogspot.nl


2 opmerkingen:

  1. I love the block you've appliqued. I've never made a block book ( if that's how it translates) sorry so I'm afraid I'm no help. I'll be interested in how it finishes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je idd een blokkenboek maakt! In principe hoeft er niets tussen de pagina's, mar als je er wel iets tussen wilt doen, kun je er beter tule tussen doen om geen stukjes kwijt te raken.
    Zelf maak ik vaak kleine blokken, zoals de Dear Jane (4,5") of de Passion Sampler (18 CM), en dan neem ik gewoon keuk!enrol (de wat duurdere Maestro) om als blad te gebruiken. Gaat ook prima!
    Mooi overigens dat je man "om" is. Mijn lief is er inmiddels mee verzoend dat heel het huis lapjes, lapjes en lapjes is, en heeft het mekkeren erover maar opgegeven. Als ik een keer grondig opruim vraagt hij gelijk wat er aan de hand is.
    Grappig overigens: mijn lief is 18 jaar ouder. Met het ouder worden wordt hij steeds toleranter, lijkt het wel.
    Groet, Mar

    BeantwoordenVerwijderen