Google+ Quiltinspiratie: Zoveel ideeën om nieuwe quilts te maken

woensdag 3 juni 2015

Zoveel ideeën om nieuwe quilts te maken

Naast het zoeken naar mooie stof op internet, vind ik het altijd leuk om inspiratie op te doen voor nieuwe quilts. Het probleem is alleen altijd dat ik veel meer ideeën heb voor nieuwe quilts dan tijd om ze te maken.

Op mijn WIP (work in progress) pagina kun je zien dat ik al met vier quilts bezig ben. De ene quilt is in een wat verder gevorderd stadium dan de andere, maar toch. En eigenlijk vind ik het leuk om aan alle vier te werken. Waarom dan toch altijd die verleiding om weer met iets nieuws te beginnen?


Oma's blues


Nou ja, kijk zelf maar. De quilt op de foto hierboven heet Oma's blues en is ontworpen door Esther Aliu. Esther is een Australische quilter. Ze heeft een Yahoo groep waarin ze gratis haar patronen ter beschikking stelt. Daarnaast heeft ze een hele interessante blog met veel uitleg over hoe ze haar quilts maakt.

Oma's blues is een BOM (block of the month), dus er wordt maandelijks een deel van het patroon vrij gegeven. In het blauw wit vind ik hem al erg mooi, maar in een scrappy look (allerlei verschillende lapjes) zou hij helemaal geweldig zijn!
De blokken van deze quilt moeten allemaal geappliceerd worden. Ik zou graag eens proberen om met de hand te appliceren, maar ja of het nou verstandig is om dan meteen zo'n groot project aan te pakken?

Een andere BOM die ik wel graag zou willen maken is van de hand van Jenny Beyer bij Craftsy.


Craftsy BOM 2015


Jenny Beyer is een quilter die fameus is vanwege haar kleurengebruik. Persoonlijk vind ik trouwens de kleuren van deze quilt dan weer niet zo mooi. Ik zou liever voor frisse vrolijke kleuren op een witte achtergrond gaan (als ik hem zou maken bedoel ik dan hè?).
Het leuke van deze BOM is dat er allerlei aspecten van het quilten aan bod komen waar ik nog niet veel ervaring mee heb zoals met de hand naaien en met de hand appliceren. Ook denk ik dat dit project iets beter behapbaar is dan Oma's blues.
Als jij hem wilt maken kun je de hem vinden op de site van Craftsy.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn eigen ontwerpen. Er zijn twee quilts waar ik eigenlijk wel meteen mee zou willen beginnen.


Quilt patroon


Sinds een paar maanden heb ik EQ7 (ontwerpsoftware voor quilters). Bovenstaande quilt is één van de eerste ontwerpen die ik met EQ7 heb gemaakt. De combinatie van patchwork blokken en applicatieblokken vind ik altijd erg mooi, dus dat heb ik hier geprobeerd te bereiken. Ik ben erg tevreden over het ontwerp en mijn handen jeuken om eraan te beginnen.

En wat vind je van het ontwerp hieronder?


Quilt patroon


Deze zou ik willen maken van batikstoffen. De meeste stoffen hiervoor heb ik al in huis, dus ik zou zo kunnen beginnen...


... Toch nog maar even niet. In ieder geval niet zolang ik nog zoveel andere projecten heb lopen. Die andere quilts die ik aan het maken ben, vind ik ook mooi en leuk om aan te werken. Dus eerst maar weer iets afmaken, zodat ik ruimte krijg (in mijn naaikamer en in mijn hoofd) om met iets nieuws te beginnen.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen