Google+ Quiltinspiratie: WIP: Craftsy BOM 2015

woensdag 24 juni 2015

WIP: Craftsy BOM 2015

Een paar weken geleden liet ik een paar ideeën voor nieuwe quilts zien, maar ik zei erbij dat ik er niet aan mocht beginnen voor ik een paar andere projecten had afgemaakt.

Ik kon me niet inhouden...


Blok januari van Craftsy BOM 2015


Het leek me zo leuk om dit blok met de hand te naaien!
Ik wilde gewoon even één blok uitproberen om te zien of het wat voor me was. En het was hartstikke leuk om te doen, dus nu wil ik meer... 
Het geknutsel met de sjablonen, het uitzoeken van stofjes en het naaien met de hand, het was allemaal heel relaxed. Met de hand naaien is toch heel anders dan met de naaimachine. Het vergt een andere state of mind geloof ik. Omdat het langzaam gaat, word je gedwongen om een relaxte houding aan te nemen. 

Het is een BOM (block of the month) van Craftsy. Het leuke van de jaarlijkse BOM's van Craftsy is dat er verschillende technieken aan bod komen. De uitleg die je via de filmpjes krijgt is heel handig. 

Dit jaar dus een soort mandjes/bloemen quilt door Jenny Beyer. 




Je kunt wel zien dat ik qua kleur helemaal afwijk van het origineel. Die is mij veel te donker. 

Omdat ik de laatste tijd het naaien met de hand aan mijn klokhuisjes quilt zo fijn vind, wilde ik het graag ook eens op de traditionele manier proberen. (Mijn klokhuisjes maak ik met English paper piecing.). Op internet kom ik vaak blogs tegen van quilters die alleen maar met de hand naaien en dat ziet er zo aanstekelijk gezellig uit! 

Voor dit blok heb ik de sjablonen uitgeprint op papier en overgenomen op template plastic. 




Daarna trok ik ze om op de uitgekozen stof en tekende met mijn liniaal de naadlijn op 1/4 inch afstand van de rand. 




Het leek me in eerste instantie onlogisch om de buitenkant via de template over te nemen en dan met de liniaal de naailijn in te tekenen. Zou het niet logischer zijn om de templates zonder naadtoeslag te maken, zodat de naailijn in ieder geval klopt? Of de naadtoeslag precies 1/4 inch is, is bij naaien met de hand volgens mij minder belangrijk. 
Toch merkte ik dat het wel handig was dat de randen precies aansloten bij het naaien. Daardoor kon ik de naadlijnen van twee lapjes ook makkelijker op elkaar laten aansluiten. 

Ik heb gezocht op internet naar meer uitleg over met de hand naaien, en dan met name over hoe je het makkelijkst sjablonen kunt maken. Ik kon niet zo veel vinden. Het is net of quilters dit als een soort basiskennis beschouwen die vanzelfsprekend is.  

Het weinige dat ik kon vinden was dat ervaren quilters vaak helemaal geen lijntjes zetten om de naadlijn aan te geven, maar dat ze gewoon uit ervaring weten waar de 1/4 inch naad moet komen. Ik ben benieuwd of mij dat ooit gaat lukken!
Verder vond ik een methode met freezer paper waarbij je sjablonen van freezer paper op de stof strijkt en 1/4 inch hierom heen uitknipt. Je kunt dan langs het freezer paper naaien, zodat je altijd weet dat je goed zit. Dat wil ik bij het volgende blok gaan uitproberen.

Het naaien zelf vond ik niet moeilijk. Mijn steekjes zijn natuurlijk nog niet zo mooi gelijk allemaal, maar dat is een kwestie van ervaring denk ik.




Het volgende blok moet helaas nog even op zich laten wachten. Ik wil echt eerst mijn klokhuisjes afmaken en nog een aantal andere projecten, zodat ik me daarna vol op de Craftsy BOM 2015 kan gaan storten. 

Ik hoop dat er mensen zijn die mijn blog lezen die meer ervaring hebben met het naaien met de hand en dan met name met het overnemen van de patroondelen op de stof. Ik zou het heel leuk vinden als je jouw tips met mij wilt delen!



P.S. Toevallig las ik na het schrijven van deze blog de tips die Ingrid (oftewel Supergoof) vorige week op haar blog gaf. Zij tekent de naailijnen op de goede kant van de stof. Een methode die ik zeker wil gaan uitproberen! Lees maar op Supergoof-quilts.blogspot.nl


5 opmerkingen:

  1. I would like to piece the BOM blocks from Craftsy too but I'm determined not to start until I have my Jane pieced! It is so hard to stick to that resolution. Your block is so cute. I've never done much hand piecing. Maybe someday. Thank you for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerlijk gezegd vind ik naaien met de hand veel relaxter. Je ziet veel beter wat je doet, en kunt tijdens het naaien gelijk de achterkant controleren. Als je er een beetje handigheid in krijgt gaat het ook best snel hoor! Als ik met de machine naai, ben ik meer aan het uithalen dan aan het feitelijke naaien, en dan is de lol er snel af. Ik werk ook vaak op de manier van Ingrid, alleen teken ik met potlood op de achterkant van de stof en niet met stift op de voorkant. Ook werk ik soms met fijn schuurpapier, zeker als ik het template vaak moet gebruiken. Soms teken ik het patroon over op luierinleg, en dan gebruik ik de paper piecing methode, maar dan wel vaak met de hand, hoewel dat ook goed op de machine kan. Deze methode eet wel meer stof, dus ik geef meestal de voorkeur aan werken met templates.
    Wat ik wel heel handig vind bij het aftekenen op de stof is het gebruik van een snijmat, waar ik op de achterzijde schuurpapier op heb gelijmd met boekbinderslijm. Ik heb hiervoor gewoon een goedkope mat gekocht bij de Action, voor nog geen twee euro geloof ik zo uit mijn hoofd. De stof glijdt dan niet meer, en mijn template blijft ook beter liggen.
    Je raakt echt goed besmet met het virus overigens; het niet kunnen wachten met het starten c.q. alvast uitproberen, en voor je het weet heb je een extra project onder handen. We ontwikkelen allemaal wel een quilters ADHD!
    Groet, Mar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat het veel relaxter is met de hand merk ik echt! Achter de naaimachine wil ik altijd snel opschieten. In plaats van dat ik er dan van geniet, raak ik vaak gestrest omdat ik op wil schieten.
      Bedankt voor alle tips. Dan van die snijmat met schuurpapier lijkt me heel handig!

      Verwijderen
  3. What a fabulous block, love your colour selection! Don't worry about starting new projects when you know you really probably shouldn't, this is a skill most quilters have in common!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. That is a lovely basket. Thanks for the link for the 2015 Craftsy BOM. I'll have to go over and look at it. Your version is going to be wonderful. Here's a link to a way to cut your pieces with the lines already there. http://www.quiltingadventures.com/qablog/back-to-basics/hand-piecing/ Thanks for linking to WIPs Be Gone. Hope to see you there again. It's fun following the progress quilters make.

    BeantwoordenVerwijderen