Google+ Quiltinspiratie: Leren quilten deel 21: Quilten!

vrijdag 26 juni 2015

Leren quilten deel 21: Quilten!

De termen quilten en patchwork maken worden nog weleens door elkaar gehaald. Zelf maak ik me er ook af en toe schuldig aan merk ik, omdat quilten zo'n makkelijke term is.

Eigenlijk is het aan het elkaar naaien van lapjes patchwork en het aan elkaar vastnaaien van de drie lagen (achterkant, tussenvulling en patchwork top) quilten.

Quilten kan met de hand, met een gewone naaimachine of met een longarm machine gedaan worden. Hieronder een detailfoto van het (machinale) quiltwerk van mijn Lonestar quilt.

Detailfoto quiltwerk

Quilten met de hand

Als je een quilttop met de hand wilt doorpitten (quilten), maak je een quiltpatroon in zo klein mogelijke steekjes op de quilt. Hieronder een link naar een filmpje op YouTube over quilten met de hand. Ik heb het zelf ooit één keer geprobeerd en vond het best leuk om te doen, maar het kost veel tijd. 

Quilten met de naaimachine

Op de naaimachine kun je op verschillende manier quilten. Je kunt gewoon rechte lijnen naaien, maar je kunt ook uit de vrije hand naaien. Hiervoor schakel je het ondertransport uit en gebruik je een speciaal voetje. Je kunt de stof dan alle kanten op bewegen en je hoeft dus niet in een rechte lijn te naaien. Het vergt wat oefening, maar is ontzettend leuk om te doen.
Er zijn traditionele quiltpatronen zoals spiralen, paisley en pebbles, maar je kunt ook vooraf een patroon op de quilt tekenen en dit met de naaimachine volgen. 
Op de site van Leah Day vind je heel veel informatie over machinaal quilten. Hieronder een link naar haar site. Ze heeft zelf heel veel (meer dan 400) quiltdesigns bedacht en gedeeld op haar site. 

Quiltpatroon van Leah Day

In 2012 begon Leah Day met een quilt along voor beginners. Hier kun je alle informatie vinden die je nodig hebt als beginnende machinale quilter: 

Meanderen

Quilten met longarm machine

Longarm machines zijn speciaal gemaakt voor het doorquilten van quiltsandwiches. Het grote verschil met het naaien op een gewone naaimachine is dat je de stof stil houdt (is gespannen op een quiltraam) en dat je de arm van de machine over de stof beweegt. Bovendien is de machine veel groter, waardoor je veel meer bewegingsruimte hebt. 
De aanschaf van een longarm machine is behoorlijk prijzig (denk aan duizenden euro's) en hij neemt veel ruimte in. De meeste quilters die een longarm machine aanschaffen, gaan naast hun eigen quilts ook quilts voor anderen quilten tegen betaling. 
Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om je quilt professioneel te laten quilten op een longarm machine. Op internet zijn aanbieders te vinden als je zoekt op longarm quilten of longarm quiltservice.