Google+ Quiltinspiratie: Leren quilten deel 18: afwerkbies (bijna) onzichtbaar vastzetten

vrijdag 5 juni 2015

Leren quilten deel 18: afwerkbies (bijna) onzichtbaar vastzetten

Vandaag het laatste deel over de afwerkbies. We gaan hem vastzetten aan de achterkant. En als je dat hebt gedaan is je quilt klaar!

In de blogpost waarbij ik uitlegde hoe je de afwerkbies aan de quilt kunt zetten, heb  ik verteld dat ik mijn biezen meestal  deels met de hand afwerk. Vandaag laat ik je zien hoe je de bies met de hand bijna onzichtbaar kunt vastzetten aan de achterkant.

Vervolgens zal ik uitleggen hoe je de bies volledig machinaal zou kunnen afwerken voor als je geen zin hebt in handwerk. Soms is een machinale afwerking trouwens beter als je weet dat een quilt heel intensief gebruikt zal worden.

Omdat ik de bies met de hand ga vastzetten, installeer ik me voor dit klusje meestal op de bank. Een kopje thee, één van mijn favoriete series op mijn tablet (of tv) en ik ben er helemaal klaar voor. Met de hand naaien is eigenlijk heel relaxed!

Series kijken tijdens naaien

Handmatig vastzetten van de afwerkbies
De vorige keer hebben we de bies aan de voorkant van de quilt genaaid. Nu kun je de bies omvouwen naar de achterkant.
Pak een naald en draad in dezelfde kleur als de bies. Leg een knoopje in het uiteinde van de draad. Steek de naald eerst in de naadtoeslag van de quilt, zodat het uiteinde onder de bies verborgen wordt, wanneer je die eroverheen vouwt.

Steek de naald nu van rechts naar links (als je rechtshandig bent) van precies onder de rand naar binnen, zodat je een heel klein stukje van de bies meeneemt. Het is een beetje lastig uit te leggen in woorden. Zie hieronder de foto's, ik denk dat die een beter uitleg geven.

Afwerkbies vastnaaien

Afwerkbies vastnaaien

Nadat je de eerste steek hebt gemaakt, steek je de naald weer precies onder de bies, waar de draad uit de stof komt. Op deze manier zie je aan de voorkant alleen hele kleine steekjes die nauwelijks opvallen.

Als je bij een hoek komt, vouw je eerst de ene kant. Zie de foto hieronder.

Hoek afwerkbies vastnaaien

Daarna vouw je de hoek om en zet je het puntje vast met twee steekjes. Het is belangrijk dat de hoeken goed vastgezet worden.

Hoek afwerkbies vastnaaien

Zo werk je de hele quilt af. Je hebt even geduld nodig, maar dat handwerk is lekker rustgevend om te doen vind ik.