Google+ Quiltinspiratie: Leren quilten deel 17: Hoe zet je een afwerkbies aan een quilt

vrijdag 29 mei 2015

Leren quilten deel 17: Hoe zet je een afwerkbies aan een quilt

Vorige week liet ik je zien hoe je een afwerkbies kunt maken. Vandaag is het vastnaaien van de afwerkbies aan de quilt aan de beurt. Ik laat je zien hoe je de hoeken mooi in verstek vastnaait en hoe je de uiteindes zo aan elkaar zet dat je achteraf niet meer kunt zien waar je bent begonnen en geëindigd.

Er zijn twee methodes om de afwerkbies aan een quilt te zetten. Je kunt het volledig machinaal doen, of gedeeltelijk met de hand. Zelf kies ik meestal voor de laatste methode, omdat ik dit netter vind. Alleen als ik weet dat een quilt heel stevig moet zijn, omdat hij bijvoorbeeld vaak gewassen zal worden, kies ik voor een volledige machinale afwerking. Bij een kinder- of babyquilt zal ik dan ook eerder voor de machinale afwerking kiezen, terwijl ik een wandquilt of dekentje voor een volwassene eerder met de hand afwerk.

Ik leg je hieronder de methode uit waarbij je het einde met de hand gaat afwerken. Volgende week laat ik je zien hoe je de afwerkbies aan de achterkant aan de quilt vast kunt zetten. Dan zal ik je ook uitleggen wat je anders moet doen als je de bies volledig machinaal wilt aanzetten.

Zoals ik vertelde in de blogpost over hoe je de afwerkbies maakt, rol ik hem meestal op een klosje of toiletrol. Een klosje past makkelijk onder mijn quilttafel als ik de bies aan de quilt ga zetten. Hierdoor ligt hij niet in de weg en raak ik niet verwikkeld in de lange bies. (Voordat ik dit op deze manier deed, wikkelde de bies zich altijd om de wieltjes van de bureaustoel. En krijg ze er dan maar weer om weg. Niet handig kan ik je vertellen!)

Afwerkbies op klos

1. Begin met het schuin afsnijden van het uiteinde van de afwerkbies. Leg de bovenkant van de bies evenwijdig aan de 45 graden lijn op je liniaal en snijd de hoek af. 

Afwerkbies schuin afsnijden

Afwerkbies schuin afsnijden

2. Leg de dubbelgevouwen bies op de goede kant van de quilt, zodat de onafgewerkte randen op elkaar liggen. Begin in het midden van één van de zijkanten (dus niet bij een hoek).

Zorg dat je ongeveer 10 inch (25 cm) van de bies los laat hangen voordat je begint met naaien. Dit uiteinde hebben we straks nodig om het einde aan vast te zetten. Naai een 1/4 inch (6 mm) zoom.

Afwerkbies aan quilt naaien

3. Als je bij een hoek komt, naai je door tot 1/4 inch (6 mm) voor het einde. Op mijn 1/4 inch naaivoetje zitten rode streepjes waardoor ik weet dat ik er 1/4 inch vanaf ben. Misschien heb jij dat ook, anders zou je het in het begin kunnen aftekenen. Op den duur weet je wel ongeveer wat een 1/4 inch (6 mm) is.

Hoek afwerkbies

Hecht de draad niet af. Doe het naaivoetje omhoog en trek de quilt een stukje onder de naald vandaan. Draai hem een kwartslag. Vouw nu de bies recht omhoog zoals te zien op onderstaande foto.

Hoek afwerkbies

Daarna vouw je hem weer recht naar beneden. Deze manier van vouwen zorgt ervoor dat je die mooie verstekhoeken in de afwerkbies krijgt.

Hoek afwerkbies

Schuif de quilt terug onder het voetje. Maak je geen zorgen over het extra garen dat je van het spoeltje hebt getrokken door de quilt te verplaatsen. Begin gewoon weer bovenaan met naaien van de 1/4 inch (6 mm) zoom.

Dit doe je bij alle hoeken.

Hoek afwerkbies

4. Ongeveer 10 inch (25 cm) voordat je bij het beginpunt bent gekomen, stop je met naaien. Hecht de draad af en haal de quilt onder de naaimachine vandaan.

Vouw de biezen van beide kanten zo open dat het begin bovenop het uiteinde ligt.
Trek met een liniaal op het uiteinde nu een lijn die evenwijdig is aan de schuine kant van het begin.
Het is op onderstaande foto misschien niet heel duidelijk te zien door de lichte bies, maar daar waar je de blauwe lijn ziet, ligt erbovenop het beginstuk van de bies.

Uiteinde afwerkbies

Haal de stroken los van elkaar en trek nu evenwijdig aan die eerste lijn een tweede schuine lijn op 1/2 inch (12 mm) afstand. Zorg ervoor dat deze tweede lijn de bies een 1/2 inch (12 mm) langer maakt, niet korter! Dit is de breedte die nodig is voor de zoom (2x 1/4 inch). Snijd de bies nu af op de tweede lijn. 

De eerste keer is het afsnijden van een bies best eng. Wat nou als je het niet helemaal goed hebt gedaan en je de bies te kort afsnijdt? Je kunt voor de zekerheid best iets langer afknippen en dan eerst de naad rijgen ( met de hand of met een grote steek op je naaimachine). Op die manier weet je zeker dat je de goede lengte hebt. 

Uiteinde afwerkbies

Speld de uiteinde zoals op de foto hieronder op elkaar. Zorg dat de punten aan de zijkanten uitsteken, zodat de naad van de ene zijkant naar de andere zijkant loopt. Ik heb me hierin weleens vergist en dan krijg je een hele rare bies!

Uiteinde afwerkbies vastnaaien

Naai de 1/4 inch (6 mm) zoom. Vouw hem daarna dicht om te kijken of hij past. Hij zou nu precies moeten passen. Als hij toch iets te wijd is, kun je de zoom nog iets breder naaien. Haal daarvoor de eerste naad uit met een tornmesje en naai opnieuw, maar nu iets breder dan de 1/4 inch zoom. Als hij te smal zou zijn (wat niet zou mogen als je de methode juist hebt toegepast), zou je de zoom iets smaller kunnen naaien.

Als de maat goed is, strijk je hem open en knip/snijd je de puntjes aan de zijkant weg.

Uiteinde afwerkbies vastnaaien

Vouw de bies dicht en leg hem op de quilt. Naai hem nu verder vast aan de quilt.

Uiteinde afwerkbies vastnaaien

Volgende week laat ik je zien hoe je de bies met de hand afwerkt aan de achterkant van de quilt en hoe je te werk moet gaan als je de afwerkbies volledig met de naaimachine wilt vastnaaien.

Ga naar leren quilten deel 18: Afwerkbies vastzetten

2 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor je heldere uitleg. Ik ben er heel erg mee geholpen. Eindelijk eens in 1 x de bies er goed aan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Awina,
    Dat is heel goed nieuws! Fijn dat je iets aan mijn tips hebt.
    Succes met quilten!
    Groetjes,
    Marlies