Google+ Quiltinspiratie: Leren quilten deel 16: afwerkbies (binding) maken

zaterdag 23 mei 2015

Leren quilten deel 16: afwerkbies (binding) maken

Om je quilt mooi af te werken kun je er een bies (binding) aan zetten. Vandaag laat ik je zien hoe je zo'n afwerkbies maakt. Volgende keer komt het vastzetten van de bies aan de quilt aan bod.

 Meestal wordt er een dubbele laag stof gebruikt, omdat dit de duurzaamheid van de quilt ten goede komt. De bies heeft vaak het meeste te lijden, omdat hij daar steeds wordt vastgepakt.

Je kunt een bies maken die recht van draad is of schuin van draad. (Als je niet (meer) weet wat dit betekent kun je dit nalezen in de blogpost over draadrichting.) Er wordt wel gezegd dat een bies die schuin van draad is sterker is. Als je quilt ronde randen heeft, heb je sowieso een bies nodig die schuin van draad is, omdat die mee rekt met de bochten.

afwerkbies quilt

Of je de binding nou recht of schuin van draad maakt, je hebt in ieder geval stroken nodig. Ik gebruik meestal stroken van 2,25 inch, maar er zijn ook quilters die biezen van 2,5 inch maken. Om te beginnen kun je beter 2,5 inch nemen. Als je vind dat je voldoende ruimte overhoudt bij het vastzetten van de achterkant van de bies, kun je de volgende keer kiezen voor 2,25 als je dat mooier vindt. In centimeters zou ik kiezen voor 6 cm.

Om de lengte van de benodigde bies uit te rekenen, moet je de omtrek van de quilt weten. Standaard neem ik altijd de omtrek van de quilt + 30 inch (75 cm). Als je quilt bijvoorbeeld 50 x 70 inch (127 x 178 cm) meet, heb je 2 x 50 + 2 x 70 inch (2 x 127 + 2 x 178 cm) nodig en nog zo'n 30 inch (75 cm) extra voor de extra ruimte in de hoeken en uiteindes. Dus totaal 270 inch (685 cm).

Afwerkbies maken
Snijd stroken van 2,5 inch (6 cm) zodat de lengte hiervan bij elkaar iets meer is dan de lengte die je nodig hebt.
Vouw de stroken in de lengte dubbel, zodat je een dubbele bies van 1,25 inch (3 cm) krijgt. Pers de vouw voorzichtig zonder stoom, want anders trek je hem misschien uit model.

De stroken moeten vervolgens aan elkaar genaaid worden, om één lange strook te vormen. Als je de stroken aan elkaar zou naaien met een rechte zoom, krijg je bobbels in je afwerkbies en vallen de aanzetnaden op. Daarom worden er in een afwerkbies meestal schuine naden gemaakt. Dit doe je als volgt.

Leg de uiteinde van de stroken haaks op elkaar zoals op onderstaande foto aangegeven. Speld de schuine naad af en controleer of je op deze manier de stroken goed aan elkaar zet, door de naad open te vouwen.

Stroken voor afwerkbies quilt

Eventueel kun je de naad aftekenen met een uitwasbare pen, maar omdat het maar een korte naad is, kun je vaak wel redelijk makkelijk zien in welke richting je moet naaien. Zorg overigens wel dat je naad recht is, anders krijg je een bobbel in je naad.

schuine naad naaien voor afwerkbies quilt

Na het naaien, snijd je de naad bij naar 1/4 inch (6 mm) en strijk je hem open. Zie onderstaande foto.

afwerkbies quilt

Als je later de bies aan de quilt zet, zul je zien dat je de naden nauwelijks kunt terugvinden. Door de schuine naden vallen ze niet op.

Nadat je alle stroken op deze manier aan elkaar hebt genaaid, heb je een lange bies die niet zo makkelijk te hanteren is. Het makkelijkste is het om hem om een leeg garenklosje of een toiletrol te rollen. Op die manier raakt hij niet in de war en kun je hem makkelijk afwikkelen als je hem aan de quilt gaat naaien.

afwerkbies quilt

Afwerkbies schuin van draad maken
Er zijn op internet handige tutorials te vinden over het maken van een afwerkbies uit één stuk die schuin van draad is. Deze tutorial van craftsy vind ik bijvoorbeeld heel duidelijk:

http://www.craftsy.com/blog/2014/02/continuous-bias-binding-tutorial/

Quilt bijsnijden voor het aanzetten van de afwerkbies
Voor je de afwerkbies aan de quilt kunt gaan zetten, moet hij netjes worden bijgesneden. Meestal zijn de achterkantstof en de vulling groter dan de quilttop. Dus die moeten sowieso op maakt gemaakt worden. Daarnaast kan het zijn dat de quilt wat is scheefgetrokken door het quilten en wil je hem mooi recht snijden.

Spreid de quilt uit op een grote tafel of de vloer, zodat hij helemaal plat kan liggen. Leg een snijmat onder de plek die je wilt bijsnijden. Begin met de hoeken.

Quilt bijsnijden

Gebruik de hoek van je liniaal om de hoek aan beide kanten recht af te snijden. zoals hieronder te zien. Gebruik de naden van je quilt, door hier de lijnen van je liniaal op te leggen. Op deze manier kun je de quilt aan alle kanten precies even groot maken.

Quilt blokken

Snijd de zijkanten op dezelfde breedte af.

Quilt blokken

Hier kun je zien hoe mijn bloemenquilt eruit zag nadat hij bijgesneden was.

Quilt blokken

Blokken van je quilt
Als je een quilt hebt gemaakt om aan de wand te hangen dan is bijsnijden zoals hierboven wellicht niet genoeg. In dat geval moet je de quilt blokken door hem nat te maken en daarna opnieuw in het gewenste model te trekken en te laten drogen.

Via de link hieronder kom je op de blog van Leah Day waarin ze goed uitlegt hoe je dit het beste kunt doen.

http://freemotionquilting.blogspot.nl/2010/02/blocking-quilt.html

Ga naar leren quilten deel 17: afwerkbies aan quilt zetten