Google+ Quiltinspiratie: Leren quilten deel 13: snel ninepatches naaien

zaterdag 18 april 2015

Leren quilten deel 13: snel ninepatches naaien

In de afgelopen weken heb ik laten zien hoe je snel patchworkblokken kunt maken van vierkanten en driehoeken. Vandaag een nieuwe variatie: ninepatches. De constructie lijkt erg op die van fourpatches.

Een ninepatch is een blok dat bestaat uit negen delen. De meest eenvoudige variant bestaat uit negen vierkantjes. In plaats van het snijden en aan elkaar naaien van negen vierkantjes, gaan wij dit blok natuurlijk op een snellere manier naaien!

patchworkblok ninepatch

Snel ninepatches maken
Om twee ninepatches te maken van 3 x 3 inch (7,6 cm) moet je de volgende stroken snijden.

twee stroken van 1,5 x 7 inch (3,8 x 18 cm) van gekleurde stof
één strook van 1,5 x 7 inch (3,8 x 18 cm) van witte stof

gesneden stroken voor patchwork

én
één strook van 1,5 x 4 inch  (3,8 x 10,5 cm) van gekleurde stof
twee stroken van 1,5 x 4  inch (3,8 x 10,5 cm) van witte stof

gesneden stroken voor patchwork

Naai de stroken aan elkaar met een 1/4 inch (6 mm)  zoom. Zie hier de blogpost over hoe je een snel en makkelijk patchwork naait.

gepatchte stroken voor ninepatch

Controleer de breedte van je gepatchte stroken en snijd ze zo nodig bij. Snijd van beide stroken één van de zijkanten recht af.

bijsnijden zijkant gepatchte strook

Snijd nu patches van 1,5 inch (3,8 cm) breed (zelfde breedte als de stroken waarmee je begonnen bent). Je hebt voor twee blokken vier patches van donker, licht, donker nodig en twee patches van licht, donker, licht. Zie ook de foto hieronder.

gesneden patches voor ninepatch blok

Leg de patches in de goede volgorde zodat je weet hoe je ze moet naaien.

gesneden patches voor ninepatch blok

Naai eerst de ene naad.

naden van patchworkblok spelden

Zorg dat de naden op elkaar aansluiten, zodat je scherpe punten krijgt in het uiteindelijke blok. Spelden gebruiken kan hierbij aanzienlijk helpen. Gebruik net zoveel spelden als jij nodig hebt om de naden goed te laten aansluiten.

puntjes patchworkblok sluiten op elkaar aan

Strijk de naad open en naai de tweede naad.

ninepatch blok

Als je de naden net als ik open strijkt, ziet de achterkant er zo uit. 

achterkant ninepatch blok

Andere maat maken?
Als je ninepatches groter moeten worden, moeten de stroken breder en langer gesneden worden. Het is niet zo'n moeilijk sommetje, houd alleen rekening met de naadtoeslagen die er nog vanaf gaan!

Als je meer ninepatches wilt maken dan de twee uit dit voorbeeld, kun je je stroken langer maken zodat je meer patches kunt snijden. 

En wat kun je nou eigenlijk maken met zo'n ninepatch?

Van een simpel ninepatch blok afgewisseld met witte blokken, zou je deze quilt kunnen maken. 

Quiltpatroon met ninepatches
Quiltpatroon met ninepatches

En als je nou onderstaand blok gebruikt om te variëren met een simpele ninepatch,

shoo fly blok

kun je deze quilt maken.

quiltpatroon ninepatch shoofly blok

Als je de kleuren en volgorde van de stroken voor de ninepatch een beetje aanpast zou je bijvoorbeeld dit blok kunnen maken. 

ninepatch met meerdere kleuren
ninepatch met meerdere kleuren

En daar kun je weer deze quilt van maken.

quiltpatroon ninepatch meerdere kleuren

En als je dan een ster gebruikt om te variëren, krijg je dit patroon. (Klik hier om te zien hoe je de driehoekjes voor de ster kunt naaien.)

quiltpatroon ninepatch en ster meerdere kleuren

Nog een keer hetzelfde patroon in andere kleuren.

quiltpatroon ninepatch en ster meerdere kleuren

Het zijn maar een paar opties om te laten zien hoe veelzijdig het ninepatch blok ingezet kan worden. Wat vind jij ervan? Krijg je al zin om ninepatches te gaan maken? Denk je eens in hoe snel het zal gaan als je veel blokken achter elkaar maakt!