Google+ Quiltinspiratie: Leren quilten deel 5: Stoffen voorwassen ja of nee?

woensdag 4 maart 2015

Leren quilten deel 5: Stoffen voorwassen ja of nee?

Wasmachine

Als je een discussie wilt openen onder quilters moet je eens beginnen over het al dan niet voorwassen van quiltstoffen. De ene quilter zweert er bij en de ander doet het af als onzin.
Zelf deed ik het in het begin niet. Als er zoveel quilters zijn die zeggen dat het niet nodig is om voor te wassen, waarom zou ik dan die extra moeite doen? Ik gebruikte mijn tijd liever voor het quilten!

Er zijn twee dingen die mij van gedachten hebben doen veranderen:

Verschillende stof
Soms gebruik ik in één quilt nieuwe (quilt)stof en gebruikte stoffen  zoals van gebruikte lakens.
Ik wil niet het risico lopen dat mijn nieuwe lapjes krimpen, terwijl de gebruikte lapjes niet krimpen. Dan wordt mijn hele quilt uit model getrokken en dat zou zonde zijn!

Precies naaien
Ik bleef moeite houden met het precies naaien van mijn quiltzomen op de naaimachine, ook al deed ik alles volgens het boekje. Dat maakte het quilten ingewikkelder. Ik wist dat het quilten zoveel makkelijker zou worden als ik mijn zomen preciezer kon naaien!
Sinds ik mijn stoffen was en stijf voor gebruik, heb ik geen last meer van bovenstaande problemen. Met name het stijven zorgt ervoor dat de naden makkelijker te verwerken zijn, omdat ze minder snel verschuiven. Ook bij het machinaal quilten (free motion quilting) verschuift de stof minder snel.

Dit is hoe ik mijn stoffen tegenwoordig voorbehandel:

Quiltstoffen wassen
Als ik nieuwe stoffen heb gekocht, gaan ze meteen de wasmachine in. Op deze manier worden chemicaliën en eventueel stijfsel dat door de fabrikant is toegevoegd verwijderd. Na het wassen laat ik ze drogen en gaan ze de kast in. Ik strijk ze niet!

Quiltstoffen stijven
Wanneer ik aan een nieuw project begin, ga ik de stoffen die ik hiervoor wil gebruiken stijven. Hiervoor gebruik ik Crack free textielversteviger dat ik gewoon bij de supermarkt koop. Het is verkrijgbaar in spuitbussen en poedervorm. Ik los de poeder op in water en gebruik een plantenspuit om het over de stof te verdelen, maar de spuitbus werkt ook prima.

Spray de stof goed in over de hele oppervlakte en masseer het vocht een beetje in de stof met je handen. Doe dit voorzichtig, zodat je de stof niet uit vorm trekt! Draai de stof dan om en begin hem voorzichtig droog te strijken aan de achterkant met het strijkijzer op de katoenstand. Pas als de stof helemaal droog is, merk je dat hij stijf wordt. Eventueel kun je nog een keer op de andere kant sprayen en het hele proces herhalen.

Strijkplank

Soms blijven de vlokken van het stijfsel aan je strijkijzer plakken. Het kan helpen om spray nog beter in de stof te masseren of het strijkijzer iets lager te zetten.

Nog een laatste opmerking:
Voorgesneden stoffen zoals charmpacks en jelly rolls kun je beter niet voorwassen. Als stof nat gemaakt wordt, kan hij makkelijk uit model getrokken worden en bij deze kleine lapjes is het haast onmogelijk om ze weer goed in model te krijgen.

Ik ben benieuwd of en hoe jij je stoffen normaal gesproken voorbereidt. Was je de stoffen voor? En stijf je ze ook?

2 opmerkingen:

  1. I prepare my fabric exactly the way you do! Beside shrinkage and softness, I want to be sure the color won't bleed. I fold the fabric without ironing it, then starch and iron it when I'm ready to use it. Great minds think alike!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Scooquilt, you are so right. Bleeding is another risk that can be avoided by prewashing! Great to hear you treat your fabric the same though.