Google+ Quiltinspiratie: Quiltnieuws

maandag 9 maart 2015

Quiltnieuws

Quiltnieuws


Vrijdag lag het nieuwste nummer van Quiltnieuws in de brievenbus. Dit is het verenigingsblad van het Quiltersgilde in Nederland. Hoewel ik het blad een beetje oubollig vind, ben ik toch altijd blij als hij weer in de bus valt.

Hij komt vier keer per jaar uit en er staan allerlei quiltnieuwtjes in. Nieuws over tentoonstellingen is altijd leuk en er staan veel foto's van quilts in. Lang niet alle quilts vind ik mooi. En dan blijkt maar weer dat smaken verschillen. Sommige kleurencombinaties vind ik zo lelijk! Maar dat zeggen andere mensen misschien ook van mijn quilts...

En dat maakt ook niets uit. Het kijken naar quilts in allerlei soorten en smaken inspireert toch wel. En het is leuk om te lezen over ideetjes voor kleine projectjes. Vaak staan er ook bijzondere technieken in. Een tijdje terug stond er iets in over het verven van stof dat ik natuurlijk direct wilde proberen!

Soms heb ik de indruk dat de meeste quilters in Nederland 55+ zijn. Deze indruk wordt bevestigd door wat ik in het Quiltnieuws lees. Op de foto's van regiodagen (die overigens zeer goed bezocht worden!), zie ik zelden iemand van mijn leeftijd langskomen.

Ik heb het idee dat er in Amerika veel meer jonge mensen zijn die quilten. Deels zal dit komen doordat quilten daar meer in de cultuur geworteld is. Let bijvoorbeeld maar eens op in Amerikaanse films hoe vaak er een quilt op bed ligt. In Nederlandse films/series zie ik dit zelden.

Het zou zo leuk zijn als weer meer jonge mensen ontdekken hoe ontzettend leuk quilten is. Ik voel me een beetje een roepende in de woestijn, maar ik hoop echt dat mijn blog hier een stukje aan kan bijdragen.

Mocht je overigens meer willen weten over het Quiltersgilde dan vind je hier de link naar de website. Ze hebben ook een facebookpagina en er word door verschillende quilters een blog bijgehouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen