Google+ Quiltinspiratie: Quilttechnieken: English paper piecing - welk patroon vind jij het mooiste?

woensdag 18 februari 2015

Quilttechnieken: English paper piecing - welk patroon vind jij het mooiste?

Grandmothers flower garden quilt gemaakt door Geta Gamma en haar familie

Hierboven zie je een foto van een traditionele Grootmoeders bloementuin quilt gemaakt door Geta Grama, een Roemeense quilter. Doordat ik haar blog volgde, ben ik zelf ook aangestoken met het English paper piecing virus. 
Neem ook eens een kijkje op haar blog: Geta's quilting studio Ze schrijft in het Engels. Ik ben groot fan van haar Shadow trapunto quilts. Een techniek die we in een later stadium misschien nog eens gaan behandelen...

English paper piecing is een traditionele techniek om lapjes met de hand aan elkaar te naaien. Vroeger werden veel quilts op deze manier gemaakt. Het is makkelijk te leren, zelfs als je nog nooit een naald en draad in handen hebt gehad!

Naast naald en draad is dit wat je nodig hebt:

Benodigdheden voor English paper piecing

Sommige quilters vinden met de hand naaien rustgevend, bijna meditatief. Zelf doe ik allebei; naaien met de hand en met de naaimachine. Als ik een ingewikkelde quilt maak of gewoon wil opschieten, dan pak ik de naaimachine. Maar als ik 's avonds voor de tv zit met mijn favoriete serie, vind ik het heerlijk om lapjes met de hand te naaien. Het zorgt ervoor dat ik wat om handen heb en dat ik geen tripjes naar de koelkast maak 's avonds, dus het is ook nog goed voor de lijn!

Er zijn een aantal vormen die vaak gebruikt worden bij English paper piecing. De meest voorkomende zijn de hexagonnetjes:

Hexagonnetjes

klokhuizen (applecores):

Ontwerp klokhuisjes quilt
Klokhuisjes

diamantjes (in deze opstelling ook wel babyblocks genoemd):

Ontwerp quilt met diamantjes
diamantjes

schelpen (clam shells):

Ontwerp quilt met schelpen
schelpen

maar eigenlijk zou je bijna elke vorm met behulp van de English paper piecing techniek kunnen maken. Ronde vormen zijn iets lastiger dan rechte vormen, dus misschien is het handiger om met een rechte vorm zoals een hexagon of diamant te starten.

hexagonnetjes voor English paper piecing

Zeg nou zelf. Als je deze lapjes ziet, krijg je toch zin om ze aan elkaar te zetten? Deze hexagonnetjes heb ik van de blog van supergoof gehaald. Een Nederlandse blog die ik dagelijks volg, vanwege de heerlijke sfeer en inspiratie die er vanaf straalt!

Binnenkort meer over hoe je zelf aan de slag kunt met English paper piecing. Weet jij al welk patroon jij weleens zou willen proberen?

Klik hier om te leren hoe je zelf malletjes kunt maken voor English paper piecing.

2 opmerkingen:

  1. Many interesting shapes to sew together. I must make the courage to use the curved ones. Happy sewing!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geta, I wil be so curious what curved EPP quilt you will come up with!