Google+ Quiltinspiratie: Leren quilten deel 4: quiltstof kiezen

woensdag 25 februari 2015

Leren quilten deel 4: quiltstof kiezen

Wat is er nou leuker dan het uitzoeken van nieuwe stof? Googelen naar nieuwe stoffen is zo inspirerend. Kijk eens naar deze vrolijke stofjes, wat zou je daar een mooie deken of sprei van kunnen maken!

quiltstoffen
quiltstoffen

In quiltboeken wordt vaak gezegd dat je altijd de beste kwaliteit stoffen moet kopen die je je kunt veroorloven. Een quilt maken is best veel werk, dus het zou jammer zijn als je maanden bezig ben geweest met een quilttop om uiteindelijk tot de ontdekking te komen dat dat ene rode lapje je hele quilt roze heeft gekleurd na de eerste wasbeurt.

Dat gezegd hebbende, ga ik je binnenkort toch een aantal tips geven om aan goedkope stof  voor quilten te komen. Als je ze goed voorwast, is het risico op problemen vrijwel verwaarloosbaar. Maar onthoud wel dat je het op eigen risico doet. Als je absoluut geen risico wilt lopen, kun je het beste officiele quiltstoffen kopen.

Soort stof
Bij quilten is het erg fijn als de stof makkelijk te verwerken is. Naadjes moeten bij kruisingen precies op elkaar aansluiten en als stof makkelijk schuift, maak je het jezelf alleen maar moeilijk.
Het is dan ook belangrijk om in de gaten te houden dat je alleen stoffen van 100% katoen gebruikt. Als er polyester bij in zit, is de stof veel moeilijker te verwerken. Er wordt ook wel gequilt met flanel en linnen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Er bestaat een quilttechniek (crazy patchwork) waarbij je niet precies hoeft te naaien. Met deze techniek kun je ook andere stoffen dan katoen gebruiken.

quiltstoffen
quiltstoffen

Maten van quiltstoffen
Quiltstoffen kun je kopen in (online) quiltwinkels. Ze worden per per meter vanaf de rol verkocht of ze zijn voorgesneden in bepaalde veelgebruikte maten. De breedte van quiltstoffen is normaal gesproken 110  cm.  Dit in tegenstelling tot stoffen voor kleding of interieurstoffen die in Nederland vaak 140 of 150 centimeter breed zijn.
Een veelgebruikte maat, zowel in binnen- als buitenland, is een fat quarter van 18 inch x 22 inch (45 x 55 cm). Een fat eight is  een halve fat quarter.

Maten van voorgesneden stoffen
Naast de veelgebruikte fat quarters zijn er tegenwoordig heel veel voorgesneden stoffen verkrijgbaar.
De maten van de meest bekende zijn:
Jelly roll: meestal 40 stroken van 2,5 x 44 inch (6,5 x 110 cm)
Layer cake: meestal 42 lapjes van 10 x 10 inch  (25 x 25 cm
Charmpack: meestal 42 lapjes van 5 x 5 inch (12,5 x 12,5 cm)

quiltstof layer cake
quiltstof layer cake

Het is erg fijn om een aantal stoffen op voorraad te hebben. Als je met een nieuwe quilt wilt beginnen of een aanvullende stof nodig hebt, is het leuk als je zelf wat kunt uitproberen door stofjes bij elkaar te leggen.
Als je nog niet zoveel stoffen hebt, kan het in het begin handig zijn om een jelly roll of layer cake te kopen. Dan heb je meteen een heleboel verschillende stoffen die goed bij elkaar passen. Mijn eerste quilt heb ik met een jelly rol gemaakt.