Google+ Quiltinspiratie: Leren quilten deel 1: Wat is een quilt?

zaterdag 14 februari 2015

Leren quilten deel 1: Wat is een quilt?

Quilts zijn er in alle soorten en maten. Net als schilderijen in een bepaalde stijl worden geschilderd, zijn er ook verschilende stijlen in quilten. Eén ding hebben alle quilts gemeen; ze bestaan uit drie lagen.

Een quilt bestaat altijd uit een top, een tussenvulling en een achterkant. Het maken van de quilt kan in twee delen gesplitst worden:

Eerst maak je de top. Vaak bestaat deze uit verschillende aan elkaar genaaide lapjes (patchwork) of er worden figuren zoals bloemen of dieren op stof genaaid (applicatie). Hieronder een voorbeeld van één van mijn tops in de maak. De blokjes zijn allemaal genaaid, nu moeten ze nog aan elkaar gezet worden.

patchwork maken
Patchwork quilttop maken

Nadat de blokken aan elkaar gezet zijn en de top klaar is, kan de tussenvulling en achterkantstof worden toegevoegd. Deze lagen worden op elkaar geregen of gespeld en daarna kunnen ze in één keer worden gequilt. Dit zogenaamde quilten kan met de hand (traditioneel) of met de naaimachine gebeuren. Hieronder een voorbeeld van een quilt die ik met de naaimachine heb gequilt. 

voorbeeld machinaal quiltwerk
Machinaal quilten

Je kunt zien dat de quilt nu meer volume heeft. Ik heb de drie lagen vastgestikt door in de naden (in the ditch) te quilten. Daarna heb ik rondom de nijntjes gequilt en heb ik nog wat versieringen toegevoegd. 

detailfoto machinaal quiltwerk met hart
Detailfoto machinaal quilten

Wil je zelf een quilt maken? Kijk dan eens op de pagina 'leren quilten'.